Sanna Marin til utenrikskveld før NHOs Årskonferanse

NHO henter Finlands tidligere statsminister Sanna Marin til utenrikskveld 8. januar.

Jukka-Pekka Flander.

Marin deltar i et eget utenriksarrangement på kvelden mandag 8. januar, dagen før NHOs årskonferanse som er 9. januar 2024.

- Marin har ledet Finland i en historisk viktig tid. Hun var statsminister da vår felles nabo Russland gikk til angrepskrig mot Ukraina, og hun spilte en sentral rolle da finnene ble medlemmer av Nato. Hun har utvist lederskap som vi gleder oss til å høre mer om, sier NHO-leder Ole Erik Almlid.

Norden og verden

Publikum får høre om Marins erfaringer og hennes syn på globalt lederskap og betydningen av et tettere nordisk og europeisk samarbeid i en tid hvor grunnleggende verdier og sikkerhetsinteresser blir satt på prøve. Å samle hele Norden i Nato åpner for tettere samhandling mellom myndigheter, næringsliv og befolkning i hele Norden.

Internasjonal sikkerhet og lederskap

Marin vil holde et innlegg for forsamlingen i tillegg til å delta i en paneldiskusjon sammen med viktige norske stemmer om internasjonal sikkerhet i en mer polarisert verden. Arrangementet passer godt inn i tematikken for NHOs årskonferanse som er lederskap og løsninger innen internasjonalt samarbeid og EØS i tillegg til grønn konkurransekraft og kunstig intelligens.

- Sanna Marin står ikke bare for lederskap og løsninger. Hun er blitt selve ikonet på en ny generasjon politikere som krever endring og handlekraft i viktige saker som klimaendringer, sosial utjevning og likestilling. Vi gleder oss til å sparke i gang årskonferansen med dette arrangementet kvelden før den store dagen, sier Almlid.

Om arrangementet:

Utenrikskveld på Rockefeller:

I tillegg til Marin kommer

• Ole Erik Almlid, NHO-leder
  • Stian Jenssen, stabssjef for Natos generalsekretær
  • Karen-Anna Eggen, doktorgradsstipendiat ved Institutt for forsvarsstudier (UiO)
  • Berit Reiss-Andersen, leder for Den norske nobelkomite
  • Sigurd Falkenberg Mikkelsen, utenriksredaktør i NRK

Billetter kjøpes på Ticketmaster. Arrangementet er åpent for presse.

Sanna Marin

Marin er medlem i Finlands Socialdemokratiske parti. Hun ble Finlands statsminister i 2019 som 34-åring, og var da den yngste statsministeren i verden. Hun fikk internasjonal oppmerksomhet for å lede en femparti-koalisjonsregjering der alle lederne var kvinner – de fleste under 40 år. Under hennes ledelse førte den finske regjeringen en ambisiøs klimapolitikk. Selv om partiet hennes økte oppslutningen i 2023-valget, fikk høyresiden flertall og Marin gikk av som partileder.

NHO-leder Ole Erik Almlid
Sanna Marin, tidligere statsminister i Finland.

Om oss

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er den største interesseorganisasjonen for bedrifter i Norge. Vi i NHO jobber for gode rammevilkår for medlemsbedriftene og engasjerer oss for bedriftenes interesser på en rekke samfunnsområder.