600.000 nordmenn gruer seg til jul
Rundt 600.000 nordmenn gruer seg til jul ifølge UNICEF Norges årlige juleundersøkelse. Som tidligere er det særlig de med lav inntekt og barnefamilier som er mest pessimistiske på egne vegne.
UNICEF-undersøkelsen er gjort av analysebyrået YouGov, og viser at én av syv nordmenn gruer seg til førjulstiden og julen. Dette er omtrent på samme nivå som i fjor.
I tillegg viser resultatene gjennomgående at det er to grupper som skiller seg negativt ut i sine egne forventninger til julen; barnefamilier og de med lavest inntekt. Eksempelvis svarer 60 prosent av de med lavest husstandsinntekt at julen forsterker følelsen av dårlig økonomi, mens gjennomsnittet i undersøkelsen i dette spørsmålet er 40 prosent.
─ Dette er et utslag vi har sett i mange år, men som naturlig nok forsterkes av tøffere økonomiske tider for svært mange. Barnefamilier er i etableringsfase, med en mer krevende økonomi enn de fleste mer etablerte familiene. Naturlig nok påvirkes de også sterkere av svingninger i økonomien, sier Kristin Oudmayer, direktør for barns rettigheter i UNICEF Norge.
Julen påvirkes negativt av verdens konflikter
Nesten hver tredje av de spurte i undersøkelsen svarer at en vanskeligere økonomisk situasjon vil påvirke deres julefeiring negativt. Men like mange svarer også at den politiske situasjonen i verden og Norge vil ha tilsvarende negativ innvirkning på julen.
─ Det er særlig de siste par årene at vi har sett at situasjonen i resten av verden gir tydelig utslag også i forhold til nordmenns julefeiring. Selv om det dessverre alltid er konflikt mange steder i verden, er det ingen tvil om at konflikter som i Ukraina og nå også i Gaza går inn på nordmenn. Så sterkt at det påvirker førjulstiden og julefeiringen, sier Oudmayer.
Klasseskillet forsterkes
Undersøkelsen viser også at hele seks av ti mener førjulstiden og julen bidrar til å forsterke forskjeller og ulikheter i Norge.
Nesten hver tredje spurte opplever at andre gleder seg mer enn dem til jul, og blant de med lavest inntekt opplever to av fem dette.
Så mange som 16 prosent av de spurte svarer også at de synes det er vanskelig å se andres spennende jul i sosiale medier, fordi de ikke har samme mulighet selv.
─ Det er fremdeles mye vi kan gjøre for å hindre at forskjellene i samfunnet øker. Men det er også mye vi som samfunn og medmennesker kan gjøre for å redusere byrden forskjellene gir for dem det angår mest. Kanskje kan vi alle være enda litt mer inkluderende, og tenke på at ikke alle har samme mulighet som oss når vi presenterer vår egen høytid og feiring, avslutter Oudmayer.
Om undersøkelsen: Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i uke 45 og 46 gjennomført til sammen 1005 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år.
Se hele undersøkelsen i pdf vedlagt.
Nøkkelord
Kontakter
Anne D. NilsenSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 17 452anne.nilsen@unicef.noKristin OudmayerDirektør barns rettigheter og bærekraft
Tel:90251866kristin.oudmayer@unicef.noDokumenter
Følg pressemeldinger fra UNICEF Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UNICEF Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UNICEF Norge
30 millionar fleire jenter og kvinner har blitt kjønnslemlesta8.3.2024 00:01:00 CET | Pressemelding
Over 230 milloner kvinner som lever i dag har vore utsette for kjønnslemlesting. Det viser ein ny UNICEF-rapport som vert gitt ut i dag på Den internasjonale kvinnedagen 8.mars.
UNICEF frykter rekordstort gap i nødhjelp til barn i 202412.12.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
Gapet mellom de humanitære behovene for barn i nød og den globale finansieringen er alarmerende stort. Allerede nå viser en ny rapport at det mangler over 6 milliarder dollar for å dekke de grunnleggende behovene for barn i verden. Utsiktene til 2024 ser om mulig enda dystrere ut.
Norge gjorde for lite for å redusere familiefattigdom etter forrige krise6.12.2023 01:01:00 CET | Pressemelding
Mens land som Polen og Slovenia greide å redusere familiefattigdom med 30% eller mer, økte den i Norge med over 10% etter forrige finanskrise og frem til 2021. Det viser en ny UNICEF-rapport som lanseres i dag.
Fire av fem får julegaver de ikke har bruk for23.11.2023 13:06:28 CET | Pressemelding
I en fersk undersøkelse for UNICEF Norge svarer fire av fem av de spurte at de opplever å få julegaver de ikke har bruk for. Samtidig svarer mer enn én av tre at de ville blitt glade for gaver som gikk til et veldedig formål.
First deliveries of life-saving supplies for children enter Gaza21.10.2023 14:47:13 CEST | Pressemelding
UNICEF renews appeal for sustained humanitarian access to provide desperately needed assistance as situation worsens
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom