Plantasjen

Julefeiring i dyrtid: – I år pynter nordmenn nedtonet og tradisjonelt

Julen er en høytid for glede, varme og kjærlighet, men økte kostnader i samfunnet kan sette en demper på stemningen. Plantasjens årlige juletrendrapport viser hva som setter nordmenn i julestemning, og gir tips til hvordan du skaper julemagien på enkle premisser.

Juledekorasjon: I år blir glitter byttet ut med mer naturlig og tradisjonell dekorasjon. Foto: Plantasjen

– Selv om det er mye usikkerhet i folks økonomi, skal julen feires. Julen består av mange tradisjoner, og vi liker å skape et hyggelig husrom å tilbringe høytiden i, sier Julia Romberg-Stenersen, kategorisjef for interiør i Plantasjen.

Trenden for julepynting i norske hjem har derfor lenge vært overdådig. Nå erfarer imidlertid Plantasjen at nordmenn er mer måteholdne, og går for mer nedtonet julepynt.

–  I urolige tider fungerer tradisjoner som en trygghet. Som et resultat står vi foran en mer nedtonet jul, hvor vi henter tilbake det grunnleggende ved høytiden. Det enkle overtar for det overdådige, så i år blir det glitrende og storslåtte erstattet av mer spartanske og tradisjonelle juledekorasjoner, sier Romberg-Stenersen.

Plantasjen erfarer for eksempel at julepynten som er mest populær i år henter inspirasjon fra eldre tradisjoner, i tillegg til elementer av vakre lys og varme farger. Nordmenn ber også om den gammeldagse rødgranen i stedet for den moderne kongegranen.

– Hver andre nordmann mener at juletreet er avgjørende for mest mulig julestemning. Samtidig har prisen blitt den viktigste faktoren ved valg av juletre, i motsetning til i fjor hvor utseende var avgjørende, sier Romberg-Stenersen.

Slik skaper du julemagi

I Plantasjens årlige juletrendrapport kommer det fram hva nordmenn får aller mest julestemning av. På spørsmål om hva som skaper best julestemning i heimen, troner juletreet på topp. Deretter følger juleblomster- og planter like etter, i tillegg til julebelysning både inne og ute.

– Når man tilbringer mye tid innendørs i de kalde og mørke månedene, blir innemiljøet ekstra viktig. Forskning viser at å pynte til jul øker produksjonen av lykkehormonet dopamin. Julepynting gjør at du henter frem gode følelser, og det gir håp og glede. Det er enkle grep du kan gjøre for å sikre julemagien, uten at det skal gå så hardt utover lommeboka. Det handler om å stimulere sansene med duft, farge og lys, rådgir Romberg-Stenersen.

Med tre enkle grep kan du sørge for at julemagien kommer til sin rette.

1. Nordmenn rangerer planter som noe av det viktigste for julestemningen. Å fylle hjemmet med planter i julen gir varme og farge som ellers er fraværende i vinterhalvåret. I årets trendrapport ser Plantasjen en økt interesse for grønne planter også i juletider, noe du gjerne allerede har. Bland inn fargeglade blomster for et mer originalt blomsteroppsett. De tradisjonelle juleblomstene dominerer fortsatt topplisten, og dette er nordmenns topp fem favoritter: 1. Julestjerne, 2. Amaryllis, 3. Svibel, 4. Julerose og 5. Azalea.

2. Julebelysning gjør den mørkeste tiden av året litt lysere. Belysning både inne og ute er viktig for nordmenn når de skal skape julestemning. Det er få ting som er så tett knyttet opp til høytiden som julelys og det er en deilig følelse når adventslysene får sin plass i vinduer, på rekkverk ute og ikke minst på juletreet!

3. Duften av jul. Lukt er veldig koblet til minner, og dufter kan være med på å sette den riktige stemningen til jul. I julen er det vanlig å fylle hjemmet med lukter som gran, nellik, appelsin og sitron. I tillegg til å vekke nostalgiske minner, bidrar duftene også til å gi en rolig sinnstilstand. Finn fram luktene som du husker fra barndommen.

Om Plantasjen

Plantasjen er det ledende varemerket for planter i Norden. Med våre 136 butikker i ulike formater og et voksende antall mindre butikker nærmere befolkningen i Norge, Sverige og Finland fortsetter vi å jobbe for målet vårt: å berike folks liv med planter. Plantasjen har inntekter på over 3,5 milliarder NOK per år og 1000 ansatte som er levende opptatt av planter. Fra 2016 har Plantasjen vært eid av investeringsselskapet Ratos, som er notert ved Stockholm-børsen Nasdaq. I 2017 hjalp vi anslagsvis 13 millioner kunder til å få et bedre liv med planter.

Følg pressemeldinger fra Plantasjen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Plantasjen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Plantasjen