«Skjerp deg, ellers havner du i kassa!»

Mange unge ser ikke på butikkyrket som en mulig karrierevei, og tror arbeidsoppgavene er lite utfordrende, viser nye tall. Over halvparten av oss har hørt det bli snakket nedsettende om butikkyrket. De med en fot innenfor bransjen skulle ønske folk visste hvordan det egentlig er å jobbe i dagligvarebutikk.

Jan Paul Bjørkøy, administrerende direktør KIWI
Jan Paul Bjørkøy, administrerende direktør KIWI Foto: Oliver Bugten

– Etter videregående begynte jeg på sykepleien, men så kom korona, og studiet var ikke helt for meg. Samtidig trivdes jeg så godt hos KIWI. Nå får jeg lov til å lære bort og være med å utvikle folk. Det mest spennende med jobben er møtet mellom forskjellige mennesker, ingen er like, verken ansatte eller kunder, forteller Linn-Amalie Evjebråten (23).

Linn-Amalie Evjebråten, trainee KIWI

Hun har gått gradene fra sommervikar til assisterende butikksjef. Nå er hun trainee på KIWIskolen og ambisjonen er å bli butikksjef. Hun forteller at mange får seg en realitetsorientering når de begynner i "kassajobben".

– Det er hard jobb, men det gir nok også flere muligheter enn mange ser for seg. Hos KIWI har jeg fått slippe til og prøve meg, samtidig som jeg har fått god oppfølging.

Fra ryddehjelp til administrerende direktør

Nye tall fra Respons Analyse viser at jobb i dagligvarebutikk har lavest status av Norges mest vanlige yrker. Kun 22 prosent av de spurte i alderen 18 til 24 år ser på dagligvarebransjen som en karrierevei. De aller fleste av oss har aldri vurdert å søke jobb i en dagligvarebutikk. Arbeidsoppgavene, lønn og arbeidstid skal være de viktigste grunnene.

– At det å “havne i kassa på KIWI” er noe negativt, er en utdatert holdning, som vitner om lite kunnskap om hva jobben innebærer, sier Jan Paul Bjørkøy, som selv har gått gradene i butikk, fra ryddehjelp til administrerende direktør.

Bjørkøy mener at tallene fra Respons Analyse står i sterk kontrast til det vi vet om hverdagen til de 13 600 menneskene som jobber i KIWI-kjeden i dag. Han viser til jevnlige medarbeiderundersøkelser som viser at hele 92 prosent hos KIWI trives med arbeidsoppgavene.

– Folk er stolte over å jobbe i KIWI, vi har en unik lagfølelse og stort sett har vi det gøy på jobb. Og uansett om man har ambisjoner om å bli værende i “kassa”, ønsker mer ansvar eller på sikt skal over i andre bransjer, gir en jobb i dagligvarebutikk unik erfaring.

Tenk deg om

Tallene fra Respons Analyse viser at over halvparten av oss har hørt det bli snakket nedsettende om jobber innenfor dagligvarehandelen. Evjebråten kjenner seg godt igjen.

– Jeg har vokst opp med lærere som har sagt at om man ikke jobber hardt på skolen så havner man i kassa på KIWI, og foreldrene mine var ikke helt fornøyd da jeg droppet ut av sykepleien, selv om det går fint nå.

KIWI-sjefen oppfordrer folk til å tenke seg om før de slenger med leppa om kassajobbene.

– Tallene er tydelige på at familie og venner har størst innvirkning på valg av yrke, så før du gir karriereråd, vil jeg minne om at samfunnet ikke går rundt uten alle de flinke folka vi har i butikk. I tillegg er det ikke mange andre steder hvor man i løpet av få år kan jobbe seg til ansvaret for 20 medarbeidere og opp mot 100 millioner i omsetning, sier Bjørkøy.

Trenger folk

Flere steder i landet har det de siste årene blitt vanskeligere å rekruttere til dagligvarebransjen. Dette er bakgrunnen for at KIWI nå tar tak i holdningene til et av Norges vanligste yrker, blant annet med en ny reklamefilm.

Reaksjonene har vært umiddelbare. Til nå har det vært 2300 prosent økning i trafikken på jobbnettsidene.

Evjebråten anbefaler gjerne en jobb i KIWI.

– KIWI behandler folka sine bra, og du blir satsa på og får mulighet til å gjøre en forskjell, sier 23-åringen.

– Uansett hvilken bakgrunn du har, ønsker vi flinke folk velkommen til oss, legger Bjørkøy til.

Hovedfunn (Respons Analyse på oppdrag av KIWI):

• Foreldre og venner har størst påvirkning på valg av yrke. God lønn, balanse mellom jobb og fritid og godt arbeidsmiljø er det viktigste for folk i valg av jobb.
  • For tre av fire har en jobb i dagligvare aldri vært aktuelt. Selv om de skulle bli arbeidsledige, mener en av fem at det ikke er sannsynlig at de ville takke ja til en “kassajobb”.
  • 52 prosent har hørt det bli snakkende nedsettende om jobb i dagligvarebutikk. Oftest dreier det seg om venner eller familie.
  • 45 prosent svarer at de hadde vært negative om barnet hadde valgt bort høyere utdanning for å jobbe i dagligvarebutikk. Jo høyere utdanning en har, jo mindre positiv er man til dette.
  • Sju av ti mener at jobb i dagligvarebutikk har lav status, kun 5 prosent mener det har høy status.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen