Hit ønsker vi å reise i vinter

Reisebyrået Tickets bookingstatistikk avslører at årets vinterreiser følger i prepandemitidens fotspor med klassiske favoritter i Thailand og Kanariøyene i spissen. Disse destinasjonene opprettholder sin popularitet og viser at folk foretrekker velprøvde reisemål når de planlegger vinterferien sin. Samtidig gjør noen nye destinasjoner, som Malaga, Alicante og Miami, sitt inntog på topp ti-listen, og signaliserer en nysgjerrighet på nye spennende reisemål.

Vi vil til varmen i vinter

Årets vinterreiser ser ut til å bli en blanding av tradisjon og nye opplevelser viser reisebyrået Tickets siste bookingstatistikk. De fem mest populære reisemålene denne vinteren er alle i Thailand og på Kanariøyene, akkurat som i 2019, før pandemien rystet reiseverdenen.

- Det er gledelig å se disse ferieklassikerne høyt på listen. Det indikerer at folks reiselyst er tilbake til slik den var før pandemien. Vi lengter etter sol, avslapning og et miljøskifte, og da velger vi steder vi er tryggest på, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Det er ingen overraskelse at Thailand fortsetter å være en magnet for oss nordboere med sin rike kultur, fantastiske mat og evnen til å kombinere storbypuls med fantastiske strender. Kanariøyene, med Gran Canaria og Tenerife på toppen, tilbyr en perfekt blanding av avslapning og eventyr, og deres stabile popularitet gjenspeiler vår tidløse dragningen mot sol og varme i vintermånedene.

Men det finnes også spennende nyheter på vinterens reisekart. Blant de tre nye destinasjonene som har kommet inn på topp ti-listen er Malaga, Alicante og Miami.

- Malaga og Alicante er begge perler ved Middelhavet. Her får du vakre strender, historiske steder og god mat. Miami, på den annen side, er et fantastisk alternativ for dem som ønsker å kunne opplev mest mulig; bading, storbypuls, men også for de som har tid, besøke sumpene i Florida. Mange velger også å kombinere Miami med et cruise i Karibien, sier Ellen Wolff Andresen.

Mest populære reisemål i vinter:

1. Gran Canaria (2)
  2. Bangkok (1)
  3. Tenerife (4)
  4. Phuket (7)
  5. London (5)
  6. Alicante (Ny)
  7. Malaga (Ny)
  8. Ho Chi Minh City (10)
  9. Barcelona (Ny)
  10. Miami (Ny)

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser med avreiseperiode desember 2023 til februar 2024. Tall i parentes er plasseringen for samme periode i 2019/2020.

Om Ticket

Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.