Norsk Folkehjelp: Total katastrofe i Gaza

Det som har vært varslet lenge er nå en realitet i Gaza; de små gjenværende drivstoffreservene er helt tomme. Lastebiler blir stående på stedet hvil, og ingen distribusjon av nødhjelp finner sted. Det betyr at den allerede svært begrensede bistanden som har kommet inn i Gaza de siste ukene er totalt forhindret fra å nå frem til menneskene som så fortvilet behøver den. 2,3 millioner mennesker står helt uten tilgang til livsnødvendig bistand.

Bilde av en mann sittende på en madrass i ruinene av flere bygninger. Han har bandasje på hodet og er dekket av støv.
Norsk Folkehjelp/Mohammed Zaanoun

FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA) rapporterer om en allerede katastrofal humanitær situasjon som forverres til et ufattelig nivå.

– Det skjøre hjelpesystemet som er på plass i Gaza kollapser nå totalt. Vi kommer til å se enda mer død og ubegripelig lidelse, sier leder for Utvikling og Humanitært Samarbeid i Norsk Folkehjelp, Gry Ballestad. – I dag mister flere hundre tusen internt fordrevne tilgang til drikkevann, ambulanser og sykehus mister nærmest all kapasitet, og det er bare et spørsmål om tid før vi igjen mister all kommunikasjon med våre kolleger og partnerorganisasjoner i Gaza.

Alle sanitæranlegg UNRWA drifter stenges 14.11, noe som betyr at 400 tonn kloakk per dag ikke kan behandles på forsvarlig vis. Risikoen for sykdomsutbrudd og ytterligere vannforurensing øker for hvert minutt. FN-skoler og provisoriske leirer hvor folk har søkt tilflukt er overfylte, og hygieneforholdene utgjør en alvorlig helsetrussel.

Folk er tvunget til å drikke forurenset vann for å ikke tørste i hjel, matmangelen truer med å ta livet av titusenvis, og premature nyfødte har mistet livet fordi de må tas ut av kuvøsene sine. Samtidig fortsetter den konstante bombingen, uten noen som helst respekt for sivile liv eller sivil infrastruktur.

– Vi ser at sykehus rammes igjen og igjen, og at FN-skoler hvor desperate mennesker har søkt tilflukt blir gravplasser etter bomberegn. Vi er vitner til grov krenking av grunnleggende menneskerettigheter, og kontinuerlige brudd på krigens folkerett. Vi må umiddelbart få på plass en våpenhvile og sikre uhindret humanitær tilgang til mennesker i dyp nød, sier Ballestad.

Om oss

Norsk Folkehjelp fagbevegelsens egne humanitære organisasjon. Vi har om lag 100 lokallag over hele Norge og jobber i mer enn 30 land. Norsk Folkehjelp ble stiftet i 1939 som fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon og vår visjon er solidaritet i praksis.