Ungdatakonferansen 2023: Ungdom og rus

Ungdatakonferansen arrangeres for 10. gang den 15. november, og årets tema er ungdom og rus. En rekke viktige temaer blir belyst av ledende fagfolk på rus og ungdom.

Ungdatakonferansen toppbanner

Disse temaene blir belyst på konferansen:

• Hvilke trender ser vi for bruken av e-sigaretter, alkohol, cannabis og kokain? Vi trekker linjer over flere tiår.
  • Hvorfor er den intense og fuktige festen så populær? Hvorfor kan den også være farlig?
  • Bruken av e-sigaretter øker. Bør det bekymre oss?
  • Flere unge prøver også kokain. Hvor farlig er egentlig dette stoffet?
  • Stadig mer dealing skjer på sosiale medier. Hvordan foregår det?
  • Narkotikapolitikken er i endring. Hvordan er forholdet mellom helse, sosial og politi på rusfeltet? Ser vi godt samspill eller ulmende spenninger?

Det bli en samtale med Kenneth Karlstad, regissør av TV-serien «Kids in crime» og Flo Fagerli, som spilte Lena i Nationaltheatrets forestilling «Døden på Oslo S». De snakker om rus i film og teater. NOVA-forsker Jørn Ljunggren leder samtalen.

Riksadvokat Jørn Maurud og Anders Jansen Dalsaune, tidligere leder for Tyrilistiftelsen, nå direktør i Velferdsetaten i Oslo og styreleder i Rusfeltets Hovedorganisasjon, vil snakke om narkotikapolitikk i endring. Kommentator Andreas Slettholm i Aftenposten har fulgt politikkfeltet i mange år og leder samtalen.

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol åpner konferansen.

En møteplass

Ungdatakonferansen er en årlig møteplass mellom ungdomsforskere og praksisfeltet. Målet er å få mer kunnskap om trender og utviklingstrekk i ungdomstida. Landets fremste forskere presenterer oppdatert forskning og diskuterer aktuelle problemstillinger knyttet til konferansens tema.

Se programmet på ungdata.no.

Konferansen er fulltegnet men kan følges på nett fra kl. 9.15.

Tid: 15. november 2023 kl. 9:15-15:30
Sted: Sentralen, Øvre Slottsgate 3, Oslo
Arrangør: Seksjon for ungdomsforskning, Velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet – storbyuniversitetet

Om oss

OsloMet – storbyuniversitetet har cirka 21.000 studenter og over 2.000 ansatte, og har studier i Pilestredet og på Kjeller.