Uno-X Mobility

Uno-X Mobility satser stort på lynlading av tungtransport

I dag åpnet den første laderen i Uno-X Mobility nettverket for underveislading av tunge kjøretøy, på Vinterbro i Ås kommune. Uno-X skal være en ledende aktør i markedet for lynlading av tungtransport, og dagen feires med lynading til kr 1,- pr. kWh på alle Uno-X ladestasjoner for personbiler i Norge.

CEO i Reitan Retail, Ole Robert Reitan, og sjåfør i REMA Distribusjon, André Skuterud, under åpning av Uno-X lynlading for tungtransport ved REMA 1000 sin distribunal på Vinterbro, utenfor Oslo. Foto: Øyvind Breivik

Vil utvikle en ledende infrastruktur sammen med kundene

Uno-X Mobility tilbyr i dag et nettverk av truck-anlegg for flytende drivstoff til tungtransport. Transportsektoren står for omtrent 1/3 av klimagassutslippene i Norge, og omstilling til løsninger for null- og lavutslipp er nødvendig. Uno-X Mobility ønsker å bidra til mer bærekraftig mobilitet i samarbeid med kundene. Første kunde ut er REMA 1000 som har ambisiøse mål for å redusere utslipp fra sin varetransport.

- Vi har fått gode erfaringer fra samarbeidet med REMA 1000 på Vinterbro. Det er viktig for oss å etablere løsninger for lynlading av tunge kjøretøy på en måte som passer godt inn i kundenes transportmønster. Derfor vil vi også fremover samarbeide tett med kundene i utviklingen av ny infrastruktur, for å gjøre det lettere å elektrifisere transporten, sier Jens Haugland, daglig leder i Uno-X Mobility Norge.

Hos REMA 1000 på Vinterbro er det i første omgang satt opp seks ladepunkter. To 400 kW ladere skal brukes av REMA Distribusjon, og en tilsvarende lynlader utenfor porten blir offentlig tilgjengelig for alle som ønsker å lade enkelt og effektivt hos Uno-X.

- Uno-X skal tilby enkle og effektive løsninger for lynlading av tunge kjøretøy, og ivareta kundenes behov for oversiktlig administrasjon av bilparken, sier Thomas Erik Sande, leder for Commercial i Uno-X Mobility Norge.

Tydelig klimaretning fra myndighetene

Vi er glade for en tydelig retning fra den norske regjeringen gjennom en nasjonal ladestrategi. Dette gir næringslivet ønsket forutsigbarhet.

- Markedsutviklingen på lynlading av tungtransport påvirkes i stor grad av politiske rammebetingelser, og vår satsing er naturligvis forutsatt en fortsatt tydelig retning fra myndighetene, samt raskere og enklere tilgang på strøm til lynlading, avslutter Haugland.

Om Uno-X Mobility

Uno-X Mobility er et av fire forretningsområder i Reitan Retail ved siden av REMA 1000 Norge, REMA 1000 Danmark og Reitan Convenience. Uno-X Mobility sin misjon er å utvikle og promotere løsninger for bærekraftig mobilitet. Fra over 800 utsalgssteder tilbyr selskapet lynlading, Svanemerket bilvask og drivstoff til kunder over hele Norge og Danmark. Uno-X Mobility har også en sterk lidenskap for sykling som en viktig løsning for mer bærekraftig mobilitet.

Følg pressemeldinger fra Uno-X Mobility

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Uno-X Mobility på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Uno-X Mobility