NHO gir inkluderingspris til REMA 1000: - En ledestjerne i inkluderingsarbeidet

Vinneren av årets Ringer i Vannet-pris er REMA 1000. Ringer i Vannet er en NHO-utviklet satsing på arbeidsinkludering hvor næringslivets behov står i sentrum.

Moment Studio/NHO

- REMA 1000 er en ledestjerne i arbeidet med å gi mennesker i utenforskap en reell sjanse på jobbmarkedet. Fra NHO sin side mener vi at REMA 1000 setter standarden for hvordan morgendagens arbeidsliv skal være, sier administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid.

Ringer i Vannet er en NHO-utviklet metode for arbeidsinkludering, der man tar utgangspunkt i hvilken type arbeidskraft næringslivet trenger. Hvert år deler NHO ut Ringer i Vannet-prisen til bedrifter som har utmerket seg på inkluderingsområdet.

Inkludering er et topplederansvar

I sin begrunnelse skriver juryen at REMA 1000 har utmerket seg gjennom å løfte inkludering opp på ledernivå, og inn i konsernets øvrige strategier og målsetninger.

«På denne måten har REMA signalisert at inkludering ikke bare er et ansvar for franchisetakeren. Det er også opp til øverste ledelse å tilrettelegge for mer inkludering», uttaler juryen.

– Utenforskap er et stort problem for Norge, men et enda større problem for den enkelte. Denne prisen er først og fremst en anerkjennelse til våre kjøpmenn og butikkansatte for at de hver dag bidrar til å gi folk en mer meningsfylt hverdag gjennom å få flere ut i arbeidslivet, sier Ole Robert Reitan, CEO i Reitan Retail.

Lavere sykefravær og mer lojalitet

Enkeltbedrifter som har rekruttert ansatte fra utenforskapet via Ringer i Vannet-metoden har gode erfaringer. Bedriftene opplever at ansatte som har fått en ny sjans i arbeidslivet er svært motiverte, har lavere sykefravær – og at de velger å jobbe lenge i bedriften.

- Ved å ta utgangspunkt i hva næringslivet trenger, øker sjansen for en god jobbmatch mellom arbeidsgiver og jobbsøker. Samfunnet har ikke råd til å gå glipp av ressursene som bor i de som står utenfor arbeidslivet, sier Christine Schaanning, fagsjef i bransjeforeningen Arbeid & Inkludering i NHO Service og Handel.

Om oss

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er den største interesseorganisasjonen for bedrifter i Norge. Vi i NHO jobber for gode rammevilkår for medlemsbedriftene og engasjerer oss for bedriftenes interesser på en rekke samfunnsområder.

Følg pressemeldinger fra NHO

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO