Global undersøkelse på verdens sparedag: Norge på sparetoppen
Nordmenn er blant de nasjonalitetene hvor flest oppgir de sparer penger i banken eller investerer. Nærmere 3 av 10 sier også at de vil øke sparingen den neste måneden.
Det viser en stor global undersøkelse for 3. kvartal 2023* som Klarna har fått utført i 16 store vestlige markeder, inklusive USA og Australia.
– Selv om andelen nordmenn som oppgir de sparer i banken har gått litt ned fra i samme kvartal i fjor, er nordmenn samlet sett helt i toppsjiktet når det gjelder sparing og investering. Vi ser også at optimismen på vegne av egen økonomi et år frem i tid økte, og flere vil øke sin sparing. Dette er naturligvis smart for dem som har muligheten til det, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
De unge har økt sparingen mest det siste året
I dag er det Verdens sparedag. “World Savings Day” ble stiftet i 1924 for å fremme sparing. Målet med den tradisjonsrike merkedagen i år, er å oppmuntre, spesielt de unge, til å spare til en bedre fremtid.
- Hele 73 prosent av nordmenn oppgir at de sparer penger på en bankkonto. Det er noe lavere enn i samme kvartal i fjor (78 %). 45 prosent investerer penger i fond, verdipapirer, eiendom eller annet. Det er den høyeste andelen blant samtlige av de undersøkte markedene.
- I gjennomsnitt oppga 62 prosent i alle markeder at de sparte i bank, og 29 prosent investerte sparepengene sine.
- I bare tre land oppga flere at de sparte penger i banken enn i Norge: Nederland (79 %), Storbritannia (78 %) og Australia (77 %).
- Spesielt i den yngste aldersgruppen (18-26 år) har andelen nordmenn som oppgir at de sparer i banken økt kraftig fra samme kvartal i fjor – fra 79 til 85 prosent.
- Mens flere kvinner sparer i banken (79 % mot 68 % menn), er det flere menn enn kvinner som investerer pengene sine (50 % mot 41 %).
- Over halvparten av alle nordmenn (55 %) oppgir at de skal spare like mye neste måned som denne. 28 prosent vil spare mer den neste måneden. 18 prosent tror de vil spare mindre.
– Vi vet fra undersøkelser tidligere i år at flest nordmenn sparer for å ha penger til uforutsette utgifter. Det er smart økonomi å ha en bufferkonto dersom vaskemaskinen ryker eller du plutselig trenger rørlegger for vannlekkasje, sier Elvestad.
Mens 47 prosent av nordmenn før sommeren oppga de sparte for å ha en slik buffer, var de andre vanligste sparemålene ferie (41 %) og pensjonisttilværelsen (38 %).
Økende optimisme i Norge – USA klart mest optimistisk
Optimismen på vegne av egen økonomi ett år frem i tid var også økende blant nordmenn i 3. kvartal i år. I 2. kvartal trodde 37 prosent at deres egen økonomi ville bli bedre om ett år. Dette har nå økt til 40 prosent i det siste kvartalet. Færre tror også at egen økonomi blir dårligere, sammenlignet med forrige kvartal (fra 19 % til 17 %). Størst er optimismen blant de unge, mens det i aldersgruppen 43-58 år er flest som tror de vil få det verre.
Optimismen på vegne av egen økonomi om ett år er størst i USA. Hele 62 prosent tror den blir bedre. I Frankrike og Hellas er det flest som tror de vil få det verre rent økonomisk om ett år (28 %).
Blant nasjonalitetene hvor flest har orden i egen økonomi
Ifølge den AI-drevne betalings- og shoppingløsningens globale undersøkelse sier hele 2 av 3 nordmenn (68 %) at de har god kontroll på pengene sine. Det er omtrent like mange som for ett år siden. Det er bare i Portugal flere har tro på egen kontroll (73 %).
– I løpet av 2. kvartal i år betalte mer enn 99 av 100 nordmenn som netthandlet med oss i tide. Vi har en klar opplevelse av at nordmenn flest både sparer det de kan, og har god kontroll på pengene sine, selv om flere nå har en mer anstrengt økonomi, sier Elvestad.
* Klarnas Money Management Pulse kartlegger trenger for å få bedre innsikt i forbrukeratferd og forventninger i 16 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q3 2023 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 16 370 respondenter (1004 nordmenn). Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, Polen, Tsjekkia, Hellas, Portugal og Spania.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comOm oss
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom