Bestillingene av vinterreiser med rutefly øker kraftig

Da vi igjen kunne reise etter pandemien var trygge og fleksible charterreiser et ønske for mange, men foran vintersesongen 2023/2024 ser reisebyrået Ticket nå en økning på hele 26 prosent for reiser med rutefly. Igjen etterspør vi reiser der fly og hotell settes sammen hver for seg for å passe den enkeltes spesielle ønsker, og den økende etterspørselen tilsier at den kommende vinteren blir en tid fylt med eventyr og opplevelser rundt om i verden.

Thailand

Etter lang tid med begrensninger og restriksjoner er vi ivrige etter å utforske nye destinasjoner og se verden igjen. Og den markante økningen i bestillinger av reiser med rutefly er et tydelig tegn på dette. Det siste året har mange vist en økt interesse for mer mangfoldige ferieopplevelser. Enten de foretrekker mer eventyrlige reiser eller en avslappende strandferie med innslag av severdigheter og spennende utflukter, så har etterspørselen økt. Charterreiser er perfekte for dem som ønsker en trygg og smidig ferie i solen, og i sommersesongen er det massevis av spennende reisemål rundt Middelhavet å velge mellom. Om vinteren domineres imidlertid charterreisene av noen få destinasjoner som Kanariøyene og Kapp Verde, og for kunder som er ute etter en mer unik ferie kan en skreddersydd reise med rutefly og hotell være mer attraktivt.

- Reiser med rutefly blir igjen stadig mer populært, da det gir de reisende en høy grad av fleksibilitet og mulighet til selv å skreddersy ferieopplevelsene sine med valg av reisemål, reiselengde, eventuelle stopp underveis og aktiviteter. Rett og slett mer kontroll, noe som mange ønsker når de nå begynner å reise igjen, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Bangkok er det klart mest populære reisemålet for rutefly denne vinteren, og reisene hit har økt med hele 50 prosent sammenlignet med fjoråret. Phuket og Krabi er også på topplisten, noe som gjør Thailand til det desidert mest populære ferielandet for ikke-charterreisende denne vinteren. Men årets toppliste byr også på en rekke nyheter, og reiser til flere eksotiske reisemål som Sri Lanka og Vietnam har mangedoblet seg sammenlignet med fjoråret.

- Det ser ut som vi er på vei tilbake til hvordan det var før pandemien. Reiselysten viser seg i            bestillingene og det er som forventet at mange gamle ferieklassikere er populære. Men vi ser også hvordan andre destinasjoner nå øker betraktelig i popularitet, noe vi selvfølgelig synes er veldig moro, sier Ellen Wolff Andresen.

Mest populære reisemål for rutefly vinteren 2023/2024:

1. Bangkok (1)
  2. Gran Canaria (6)
  3. Ho Chi Minh City (4)
  4. Phuket (3)
  5. Alicante (5)
  6. Malaga (Ny)
  7. Krabi (Ny)
  8. London (2)
  9. Manila (9)
  10. Colombo (Ny)

Kilde_ Tickets bookingstatistikk, reiser bestilt i 2023 med avreise mellom 1. desember 2023 og 28. februar 2024 sammenlignet med samme periode foregående år. Tall i parentes viser plasseringen i foregående periode.

Om Ticket

Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.