Norsk Folkehjelp har mistet kontakten med ansatte i Gaza

Det er hjerteskjærende å vite at de har mistet muligheten til å støtte hverandre, vårt nettverk av partnere, deres familier og deres kjære som ikke er fysisk sammen med dem. De kan ikke ringe etter sykebil hvis de trenger medisinsk hjelp. De får ikke kommunisert med vår landdirektør som er i regionen for å støtte dem, eller få informasjon om hvor det bombes, eller hvor det eventuelt kan finnes noe hjelp, sier Gry Ballestad, leder for utvikling og humanitært samarbeid i Norsk Folkehjelp

Fra demonstrasjonen i dag lørdag 28.oktober foran Stortinget. Arrangert av LO, Den Norske kirke, Norsk Folkehjelp, Redd barna, Leger uten grenser og Amnesty Heidi Olsen/Den norske kirke Den norske kirke

Internettilgangen og mobilnettverket ble fredag slått ut på Gazastripen. Det palestinske telekomselskapet Jawal sendte ut melding om at tjenestene deres hadde opphørt etter at teletårn var bombet.

- Våre ansatte og sivilbefolkningen i Gaza får ikke oppdateringer fra omverden, og verden får ikke skildringer fra uavhengige kilder inne i Gaza, om hva som skjer. Det er veldig bekymringsverdig, sier Ballestad.

Situasjonen er kritisk for en sivilbefolkning som er på over 2 millioner mennesker, nesten halvparten av dem barn.

Bombingen må stoppe og nødhjelpen komme inn. Situasjonen for sivilbefolkningen i Gaza er helt kritisk. Ingen steder er trygge. Norsk Folkehjelp vet at når byer og tettbygdestrøk bombes, er ofte ni av ti drepte sivile. Den eneste måten å effektivt stanse den humanitære katastrofen på, er å stoppe angrep og bombing øyeblikkelig. Det må umiddelbart gis humanitær tilgang så uskyldige mennesker i nød kan hjelpes.

Om oss

Norsk Folkehjelp fagbevegelsens egne humanitære organisasjon. Vi har om lag 100 lokallag over hele Norge og jobber i mer enn 30 land. Norsk Folkehjelp ble stiftet i 1939 som fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon og vår visjon er solidaritet i praksis.