Standard Norge er 100 år

11. oktober 1923 ble Norges Industriforbunds Standardiseringskomité konstituert. Komiteen regnes som starten på det som i dag er Standard Norge. Den vitale hundreåringen er viktigere enn noensinne.

Standarder finnes overalt rundt deg uten at du tenker på det, eller trenger å tenke på det. Døra er passe brei, trappetrinnene er riktig høyde, hvitevarene passer i kjøkkeninnredninga og bankkortet virker i butikken.

Standarder får dette til å fungere for deg, hver dag. I prinsippet kan nesten alt standardiseres, og det er mange viktige standarder som er under utvikling.

- Vi pleier å si at en standard er en felles oppskrift på hvordan noe skal lages eller gjennomføres. I Standard Norge utvikler vi sammen med våre internasjonale partnere standarder for at livene våre skal være trygge og forutsigbare, og for at vi skal kunne bidra til innovasjon, digitalisering og bærekraft i samfunnet, sier Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge

Helt A4

En av de mest kjente standardene er A4, som også er blitt et begrep i dagligspråket vårt. De standardiserte i gamle dager også, bare tenk på vikingskipene, stavkirkene og våre brosteinsbelagte gater.

Organisert standardisering er av noe nyere dato, men heller ikke det er helt nytt. I løpet av de hundre årene som har gått siden det organiserte standardarbeidet begynte har standarder hatt en stor betydning for samfunnsutvikling og levestandarden vår. Standarder kommer til å ha en stor betydning for utviklingen i de neste hundre årene også.

Se mer om Standard Norge 100 år og standardisering på våre nettsider https://standard.no/om-oss/standard-norge/standard-norge-100-ar/

Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge