Norsk Folkehjelp: Manglende satsing på frivillige redningsressurser kan sette liv i fare.

– Den manglende satsingen på de frivillige redningsorganisasjonene, går mot alle faglige råd regjeringen har fått de siste årene, sier Runi Putten, fungerende seksjonsleder i Norsk Folkehjelp.

frivillige redningsmannskap i Norsk Folkehjelp
frivillige redningsmannskap i Norsk Folkehjelp Ida Kroksæter Norsk Folkehjelp

Både koronakommisjonen, forsvarskommisjonen og totalberedskapskommisjonen har de siste årene påpekt at samarbeidet mellom det offentlige og de frivillige redningsorganisasjonene må styrkes.

– Alle piler peker oppover: Vi får stadig flere og mer utfordrende oppdrag. Samtidig stiger prisene på utstyret vi trenger. Mens de frivillige gang på gang beviser at de er avgjørende for den lokale beredskapen i landet vårt, ser vi ingen vilje til å satse på disse ressursene i statsbudsjettet, sier Putten.

– Vi er dessverre vant til å bli glemt når det skal prioriteres på statsbudsjettet, til tross for at de frivillige redningsorganisasjonene leverer en beredskap som er lokal, har kort responstid og også er svært kostnadseffektiv.

Det er over ti år siden statsstøtten til de frivillige redningsorganisasjonene fikk en reell økning. I tillegg har Norsk Folkehjelp over tid bedt om fritak for engangsavgift på redningskjøretøy og en satsing på frivillig helseberedskap.

– Det er soleklart for oss at behovene for de frivillige ressursene er økende, både innen redningstjenesten og helseberedskapen. Det burde også gjenspeiles i regjeringens prioriteringer, sier Putten.

Om oss

Norsk Folkehjelp fagbevegelsens egne humanitære organisasjon. Vi har om lag 100 lokallag over hele Norge og jobber i mer enn 30 land. Norsk Folkehjelp ble stiftet i 1939 som fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon og vår visjon er solidaritet i praksis.