Norsk Folkehjelp: dette er tiden for å levere 1-prosenten til bistand

De humanitære behovene globalt øker i rasende fart, og nødvendigheten av investeringer i langsiktig utviklingsarbeid og klima er enorm. Norsk Folkehjelp mener det er uforståelig at regjeringen igjen avviker fra ambisjonen om 1 prosent til bistand.

Fra demonstrasjon utenfor Stortinget for 1% av BNI til bistand høsten 2022
Fra demonstrasjon utenfor Stortinget for 1% av BNI til bistand høsten 2022 Norsk Folkehjelp/Ludvig Gundersen

–  Vi lever i en verden hvor demokratiet er på tilbakegang, og det er skuffende å se at selv om regjeringen anerkjenner viktigheten av sivilt samfunn i statsbudsjettet, reflekteres det ikke i budsjettposten som står på stedet hvil fra i fjor, sier Gry Ballestad, leder for Utvikling og Humanitært samarbeid i Norsk Folkehjelp.

Dette betyr en reell nedgang i støtten til det som i budsjettet beskrives som en viktig aktør for å realisere menneskerettighetene, fremme demokrati og deltakelse, og bekjempe korrupsjon.

– Vi har vokst opp med prinsippet om at den som har sterkest rygg må bære tyngst, fortsetter Ballestad. Bistandsbudsjettet er høyt, men Norge blir andre største mottaker av norsk bistand når vi ser på bevilgningen som gis til flyktningtiltak i Norge. Dette er problematisk når vi vet at avstanden mellom behov og tilgjengelige ressurser internasjonalt aldri har vært større enn nå. Dette er tiden for å levere på ambisjonen om 1 prosent, og ikke for å legge seg rundt 3 milliarder under målet.

Om oss

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon. Vi er en medlemsorganisasjon, og våre strategiske områder er rettferdig fordeling av makt og ressurser og vern om liv og helse. Vi jobber innenfor hovedområdene internasjonalt utviklingssamarbeid, humanitær nedrustning, redningstjeneste og flyktning og integrering. Norsk Folkehjelp har 2200 ansatte i 40 land.