Patentstyret

Norge klatrer på global innovasjonsrangering

Etter flere år med fallende trend stiger Norge på anerkjente Global Innovation Index.  Men det er langt opp til våre nordiske naboer, viser årets liste.

Kathrine Myhre, direktør i Patentstyret, er positiv til årets rangering.
Kathrine Myhre, direktør i Patentstyret, er positiv til årets rangering. Patentstyret/B. Willumsen

Det er Sveits, Sverige og USA som topper årets innovasjonsranking. Norge klatrer fra 21. til 19. plass, mens Danmark og Finland ligger på henholdsvis 10. og 9. plass.  Av de nordiske landene er det kun Island som ligger bak Norge på listen.

– Dette er en oppløftende nyhet, sier Kathrine Myhre, direktør i Patentstyret - etaten som registrerer rettigheter til oppfinnelser, varemerker og design i Norge.

80 innovasjonsindikatorer og 132 land
Det er FN-organsiasjonen WIPO (World Intellectual Property Organization) som står bak den årlige rangeringen der over 80 ulike innovasjonsindikatorer blir analysert. I år er 132 land vurdert. Indikatorene Norge skårer høyest på er institusjoner, infrastruktur, humankapital og forskning. Lavest rangerer vi på markedets utviklingsgrad, utnyttelse av kunnskap og teknologi og utnyttelse av kreativ aktivitet.

Oppløftende for råvare-nasjonen Norge
– Selv om det er for tidlig å si om oppgangen utgjør en klar tendens, kan vi håpe at årets rangering er et lite skritt i retning av et næringsliv som er mer teknologi- og kunnskapsbasert, og som skaper økt konkurransekraft av sin innovasjon, sier Myhre, og fortsetter:
- Et økt fokus på grønne og bærekraftige løsninger, der vi går fra råvare- til kunnskaps- og teknologibasert næringsutvikling og eksport, vil bidra til at vi løftes ytterligere noen hakk på rangeringen.

Se rapporten fra WIPO her.

WIPO er FN sin verdensorganisasjon for immaterielle rettigheter, og har som hovedoppgave å fremme utviklingen av immaterielle rettigheter globalt.

Kathrine Myhre, direktør i Patentstyret, er positiv til årets rangering.

Følg pressemeldinger fra Patentstyret

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Patentstyret på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Patentstyret