Ungdommene i Oslo Sør: Hva kan vi lære av Rinkeby og Sverige?

Hvilke erfaringer har Sverige fra arbeidet med å «endre ungdommer»? Og hva sier forskningen? OsloMet og Bydel Søndre Nordstrand inviterer til et seminar på campus Holmlia.

Rinkeby er en bydel i Stockholm kommune som omtales som et spesielt utsatt område preget av kriminalitet, fattigdom og utenforskap. Shureh-Zamir Abdi kommer for å fortelle om sitt arbeid som ungdomsleder i Stockholm kommune.

Du får også møte engasjerte forskere, ungdommer, foreldre og ildsjeler fra bydel Søndre Nordstrand.

Program:

18.00: Erfaringer fra arbeidet med å «endre ungdommer» i Rinkeby ved Shureh-Zamir Abdi, ungdomsleder i Stockholm kommune

18.30: Hva sier forskningen og kunnskapen vi har?

Monika Grønli Rosten, sosialantropolog og forsker ved NOVA
Faiza Kassim, prosjektleder for «Ung Oppsøkende arbeidsmetodikk»
18.55: Panelsamtale ledet av Asta Busingye Lydersen:

• Monika Grønli Rosten
  • Faiza Kassim
  • Yousef Bouzakraft, student og ansatt på Søndre jobbsenter
  • Farhiya Ali, forelder

19.20: Sluttkommentar ved Gry Hagen, leder for ungdomstjenester i bydelen

19.25: Kulturelt innslag

19.30: Mingling og mat

Hvem er deltakerne?

Asta Busingye Lydersen er med i den norskafrikanske kulturgruppen Queendom og jobber frilans som kulturprodusent, konferansier og programleder. Asta har bodd på Holmlia i 20 år, og brenner for mangfold og inkludering.

Shureh-Zamir Abdi er ungdomsleder i Stockholm kommune, med røtter fra Rinkeby. Han har vært klimaaktivist i WWF og har jobbet mye med flerkulturelle familier og ungdom. Zamir sterkt engasjert i forebyggende arbeid, med et brennende ønske om å styrke fellesskap og gi stemme til de mest sårbare.

Monika Grønli Rosten er sosialantropolog og forsker ved NOVA/OsloMet. I sin doktorgrad skrev hun om sted og tilhørighet blant ungdom og unge i Groruddalen. Rosten har forsket på temaer som oppvekst og ungdomskultur, områdeløft og ungdomsmedvirkning, forebygging av kriminalitet og vold i nære relasjoner –gjennomgående med vekt på forholdet mellom majoritet og minoriteter i velferdsstaten.

Faiza Kassim har en mastergrad i sosialantropologi og videreutdanning innen fintech, UX-, tjeneste- og forretningsdesign. Faizas har kunnskap innen mangfold, entreprenørskap, innovasjon og utvikling. Hun har jobbet i både nasjonale og internasjonale kontekster, og innen forskning, offentlig og privat sektor. For tiden er Faiza prosjektleder for «UNG Oppsøkende arbeidsmetodikk» i bydel Søndre Nordstrand.

Yousef Bouzakraft studerer spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Yousef arbeider også på Søndre jobbsenter og er en ildsjel i bydelen.

Farhiya Ali er forelder fra bydel Søndre Nordstrand.

Pål Arne KvalnesKommunikasjonsrådgiverOsloMet, kommunikasjon

Jobber med kommunikasjon for fakultet for samfunnsvitenskap, Kompetansesenter for arbeidsinkludering (KAI), Forskningssenter for digitalisering av offentlige tjenester og sosialt medborgerskap (CEDIC), Diversity Studies Centre Oslo (DISCO) og Storbybarn ved OsloMet.

Tel:48218696palkva@oslomet.no

Om oss

OsloMet – storbyuniversitetet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus) har cirka 18.000 studenter og 2.100 ansatte, og har studier i Pilestredet, på Kjeller og i Sandvika.