Norges Jeger- og FiskerforbundNorges Jeger- og FiskerforbundNorges Jeger- og Fiskerforbund

Avslutte fisket når du går hjem

Spøkelsesfiske tar livet av mye liv under vann. Nå tar sportsfiskerne og dykkerne felles grep for å rydde opp.

Spøkelsesfiske har så langt vært forbundet med teiner, ruser og garn, men også det vanlige sportsfisket med stang kan være uheldig om man etterlater seg sluk og snøre i sjøen.

Alle stangfiskere taper sluk og snører av og til,  men det har vært lite fokus på hvilken miljøtrussel dette kan utgjøre. I prosjektet “Snøret i bånn” har Marinreparatørene og Indre Oslofjord undervannsklubb kartlagt mengden fiskesnører ved en del populære fiskeplasser i Indre Oslofjord, og Norges Jeger- og Fiskerforbund har gått i dybden på hvordan man kan unngå tap av snøre, med særlig fokus på de mest utsatte fiskeplassene.

“På de verste plassene er det et skrekklandskap under vann. En sammenhengende vev av snører som gjør at alle hummere på stedet vil sette seg fast og dø en langsom død. Fiske med stang fra land er jo viktig for mange, men vi må unngå at man etterlater seg dette.”

Sitat Lars Dalen, Marinreparatørene

“Med det økte fokuset på marint miljø, og ikke minst tilstanden i Oslofjorden, er vi sportsfiskere også nødt til å ta grep. Gjennom økt fokus på utstyr og teknikk kan vi bedrive det vi gjør på lag med miljøet, helt uten å ofre sjansene for fangst.”

Sitat Sondre Breian, Norges Jeger- og Fiskerforbund

Invitasjon til pressearrangement i Oslo, onsdag 13.09 kl 13:00

Lynkurs: Hvordan fiske uten å forsøple?
Operastranda / Sukkerbiten
(se kart

Onsdag 13.09 klokken 13:00 på Operastranda (se kart) viser vi fram noen av funnene, og demonstrerer hvordan man kan redusere tap av fiskeredskap.
Dykkere og fiskere vil være til stede for å illustrere redskapsbruk, samt observere hvordan disse fungerer under vann. Dette blir et lukket arrangement for presse.

For mer informasjon kontakt:

Marinreparatørene:
Lars Dalen, Daglig leder, T: 97759205  E: lars@marinrep.no

Norges Jeger- og Fiskerforbund:
Sondre Breian, Sportsfiskekonsulent, T: 46910662 E: sondre.breian@njff.no

Infovideoer til fri bruk finnes her: Video kort versjon     Video full versjon

Norges Jeger- og Fiskerforbund er landets eneste riksdekkende interesseorganisasjon for både jegere og sportsfiskere, og et av de viktigste miljøene for formidling av kunnskap om jakt og fiske i Norge.