Jernbane: Kompensasjonspakke på plass

Fredag kveld kom SJ Norge og Jernbanedirektoratet frem til en avtale som kompenserer SJ Norge for store deler av de økonomiske konsekvensene av ekstremværet Hans. – Spekter er svært fornøyd med at avtalen er på plass. Den sikrer et tilbud for de reisende, og trygghet for de ansatte i selskapet, sier samfunnspolitisk direktør i Spekter, Odd Erik Stende.

vtalen innebærer at det fra mandag neste uke vil det gå fire daglige avganger hver vei på Dovrebanen, med tog mellom Oslo og Lillehammer, buss mellom Lillehammer og Dombås, og deretter tog igjen mellom Dombås og Trondheim.

Togselskapene har tapt millioner på at Dovrebanen har vært stengt etter uvær og flom i august.

- Spekter har advart mot at togselskapet kan måtte legge ned driften og har bedt regjeringen komme med kompensasjon, og derfor vil gi honnør til regjeringen for at det nå er inngått en avtale, sier Stende.