Oslo Havn KF

Enova-støtte til landstrøm for cruise- og tankskip

Del

Oslo Havn får 20 millioner i støtte fra Enova til å bygge landstrømanlegg for cruiseskip på Filipstadkaia.

FORNØYD BYRÅD OG HAVNEDIREKTØR: Byråd for næring og eierskap, Rina Mariann Hansen, og havnedirektør Ingvar M. Mathisen er fornøyd med støtten til landstrømanlegg i Oslo Havn. Bildet er fra Rådhusbryggene i Oslo. Foto: HK Riise/Oslo Havn.
FORNØYD BYRÅD OG HAVNEDIREKTØR: Byråd for næring og eierskap, Rina Mariann Hansen, og havnedirektør Ingvar M. Mathisen er fornøyd med støtten til landstrømanlegg i Oslo Havn. Bildet er fra Rådhusbryggene i Oslo. Foto: HK Riise/Oslo Havn. Foto: HK Riise/Oslo Havn Oslo Havn

Oslo Havn får også 10 millioner til å bygge et landstrømanlegg til tank/kjemikalie- og CO2-skip på Tankskiputstikkeren på Sjursøya. 

Grønn omstilling 

Sammen med Revierkaia er Filipstadkaia en av to cruisehavner i Oslo, etter at Akershuskaia og Vippetangen ble stengt for cruisetrafikk i sommer. Dagens gode nyheter betyr at Oslo i 2025 kan tilby landstrøm på begge cruisekaiene. Det er fem år før EU- kravet trer i kraft i 2030. 

- Oslos høye miljøambisjoner gjelder også havna. Jeg er glad for at det nå gis statlig støtte til etablering av landstrøm til tankskip og ytterligere et landstrømanlegg for cruise. Det betyr lavere utslipp fra skip som ligger til kai. Første halvår neste år blir det etablert landstrøm for cruise på Revierkaia som vil være Oslos cruisehavn fremover. Filipstad blir benyttet som cruisehavn inntil området byutvikles og det er viktig at cruiseskipene er koblet opp mot strøm ved landligge også her i denne perioden. Cruisegjester gir inntekter til handelsstanden og øker besøkstallene på museene, men cruiseskip som ønsker å ankomme Oslo må ta grønn omstilling på alvor, sier Rina Mariann Hansen (Ap), byråd for næring og eierskap. 

Oslo Havn er allerede i gang med bygging av landstrøm til cruiseskip på Revierkaia på Vippetangen. Fra og med 2024 vil cruiseskip som kan bruke landstrøm bli prioritert på denne hovedcruisekaia i Oslo. 

Tydelig signal 

Oslo Havn er en av Norges største cruisehavner målt i antall passasjerer. I 2022 besøkte 266 020 passasjerer hovedstaden fordelt på 166 cruiseskip.

- Oslo Havn er svært glad for støtten fra Enova. Nå blir det mulig å tilby landstrøm til alle cruiseskip som ankommer Oslo. Næringsbyråden, Oslo Havns eier, bestilte i tildelingsbrevet for 2023 at Oslo Havn skulle vurdere å etablere et flyttbart landstrømanlegg på Filipstad. Støtten fra Enova gjør det nå mulig å bygge et slikt landstrømanlegg. Det forutsetter at havnestyret vedtar en investeringsbeslutning, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen. 

Landstrømanlegget på Filipstad skal være høyspent med en maksimal effekt på 16 MW og kan forsyne ett skip om gangen. 

- Når Oslo Havn bygger landstrømanlegg, forventer vi at cruiserederiene tar det i bruk. Cruiserederiene booker gjerne to-tre år fram i tid. Det betyr at vi i dag kan gi et tydelig signal til alle cruiserederier om at det i nær fremtid blir obligatorisk for cruiseskipene som anløper Oslo å bruke landstrøm. Allerede nå kan rederiene planlegge for at skipene som seiler til Oslo er bygd for å bruke landstrøm, sier Mathisen.     

Landstrøm til Tanskiputstikkeren 

- Sjøtrafikk er i utgangspunktet en miljøvennlig transportmåte, men også her skal vi kutte mer utslipp. Byrådet har en egen Handlingsplan for Oslo havn som nullutslippshavn og vi jobber planmessig med å kutte utslipp og å få stadig flere skipssegmenter på landstrøm i Oslo havn, sier næringsbyråd Hansen. 

Landstrømanlegget som bygges til tank/kjemikalie- og CO2-skip på Sjursøya skal levere både høyspent og lavspent effekt, avhengig av hvilken fartøytype som anløper. 

- Over Oslo Havns kaier håndteres ca. 40 prosent av hele landets drivstofforbruk, samt all flydrivstoff til Oslo Lufthavn. Det store trafikkvolumet nødvendiggjør en overgang til landstrøm, sier havnedirektør Mathisen. 

Når anlegget står klart i 2025 har alle de store skipstypene som anløper Oslo havn tilgang på landstrøm.      

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

FILIPSTADKAIA: Oslo Havn får 20 millioner i støtte fra Enova til å bygge landstrømanlegg for cruiseskip på Filipstadkaia. Landstrømanlegget på Filipstad skal være høyspent med en maksimal effekt på 16 MW og kan forsyne ett skip om gangen. Foto: HK Riise/Oslo Havn.
FILIPSTADKAIA: Oslo Havn får 20 millioner i støtte fra Enova til å bygge landstrømanlegg for cruiseskip på Filipstadkaia. Landstrømanlegget på Filipstad skal være høyspent med en maksimal effekt på 16 MW og kan forsyne ett skip om gangen. Foto: HK Riise/Oslo Havn.
Last ned bilde
TANKSKIPUTSTIKKEREN: Til venstre i bildet ligger Tankskiputstikkeren på Sjursøya. Her skal det bygges landstrømanlegg til tank/kjemikalie- og CO2-skip. Foto: Søhus/HAV Eiendom.
TANKSKIPUTSTIKKEREN: Til venstre i bildet ligger Tankskiputstikkeren på Sjursøya. Her skal det bygges landstrømanlegg til tank/kjemikalie- og CO2-skip. Foto: Søhus/HAV Eiendom.
Last ned bilde
MILEPÆL: i 2025 vil alle de store skipstypene som anløper Oslo havn ha tilgang på landstrøm. Bildet viser Crown Seaways (DFDS) ved landstrømanlegget på Vippetangen. Foto: HK Riise/Oslo Havn.
MILEPÆL: i 2025 vil alle de store skipstypene som anløper Oslo havn ha tilgang på landstrøm. Bildet viser Crown Seaways (DFDS) ved landstrømanlegget på Vippetangen. Foto: HK Riise/Oslo Havn.
Last ned bilde

Om oss

Oslo havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. En vanlig uke kommer det mellom 50 og 70 skip med gods og passasjerer til havna.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye