KIWIs kunder kjøpte 78 prosent mer fisk første uke med momskutt

Mandag 21. august kuttet KIWI momsen på fisk for å vise politikerne at folk spiser mer sunn mat når den blir billigere. Allerede etter én uke er responsen fra folket soleklar.
– Dette bekrefter det vi vet fra forskningen, sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Når vi i KIWI sier «Sunnhet til folket», da mener vi det. Vi har i flere omganger kuttet prisen tilsvarende momsen på sunne varer, og oppfordret politikerne til å gjøre det samme. Da KIWI kuttet momsen på fisk i seks uker i 2019, økte salget med 42 prosent. Forrige mandag gjorde vi det igjen, og tallenes tale er tydelig.

- Det har gitt umiddelbar effekt, og vi selger faktisk mye mer fisk denne gangen enn forrige gang vi kuttet momsen. I forrige uke kjøpte landets KIWI-kunder 78 prosent mer fisk enn samme periode i fjor. Det forteller oss det vi allerede vet, nemlig at folk spiser mer fisk, når det er billigere, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Støtte fra Nasjonalforeningen for folkehelsen
Helsemyndighetene vil at vi skal spise mer fisk, men sannheten er at vi spiser stadig mindre.  KIWI-sjefen mener pris er det sterkeste virkemiddelet for å øke konsumet.

- Det mangler ikke på ambisjoner og gode råd, men skal man få fiskespiserne på kroken må de gode rådene bli billigere. Det har KIWI bevist gang på gang, sier han.

Han får støtte fra Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen:

- Dette bekrefter det vi vet fra forskningen: Lavere priser på den sunne maten er effektivt på å få folk til å velge maten vi bør spise mer av. Lavere priser på sunne varer gjør at flere får råd til å kjøpe det som er bra for helsen vår. Det er viktig. Vi er glade for at butikker som KIWI nå går foran og senker prisene på fisk, men vi håper jo at politikerne følger etter og bidrar med kutt i momsen som tiltak for å hjelpe folk gjennom vanskelige tider.

Fire av ti velger bort fisk

I en undersøkelse utført av Respons analyse i sommer, viste det seg at stadig flere prioriterer bort sunne varer som fisk fordi det er dyrt. I en tid der boliglånsrenter, strømregninger og andre kostnader spiser stadig mer av budsjettet, er det altså flere som ikke tar seg råd til å kjøpe fisk. Fire av ti av de spurte hadde valgt bort fisk det siste året på grunn av økonomi, mens seks av ti ønsket å spise mer fisk.

- Nå kutter vi momsen helt frem til 1. oktober, og det er et stort og kostbart tiltak. Men vi gjør det for å statuere et eksempel, og bevise det vi allerede vet. Så håper vi at politikerne følger etter, sier KIWI-sjefen.

Han er overbevist om at investeringen vil gi gode gevinster på den andre siden. I 2016 regnet nemlig Helsedirektoratet selv på at det ville gi  en gevinst på 154 milliarder kroner om folk fulgte kostholdsrådene.

- Vår oppfordring er derfor klar: Fjern momsen på fisk, frukt og grønt, sier Bjørkøy.

Seks ukers priskutt

KIWIs priskutt startet 21. august og varer helt frem til 1. oktober.

Priskuttet gjelder både fersk og frossen fisk, samt fiskeprodukter som fiskegrateng, fiskekaker, fiskeburgere og fiskepinner. Og både frossen, fersk og bearbeidet fisk i alle slag og varianter øker. Pakken med fire laksefileter fra First Price er det klart mest solgte fiskeproduktet vårt, og det ble solgt hele 97 prosent mer av denne varen forrige uke.

Samtidig ser det ut som om kundene våre har oppdaget en ny favoritt. Sprøbakt torsk fra Lofoten økte nemlig med over 513 prosent. Også fiskepinner fra Findus har hatt solid økning med 154 prosent.

Vi håper mange kunder blir med og spiser mer fisk! oppfordrer Bjørkøy.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen