Klarnas halvårsresultat 2023: Knuser lønnsomhetsmål og fortsetter å vokse raskere enn netthandelen
Klarna offentliggjorde i dag halvårsresultatet for 2023. I tråd med selskapets strategiske fokus på lønnsomhet og vekst inkluderer det en lønnsom måned i andre kvartal, noe som er tidligere enn planlagt.
– Jeg er svært stolt over at vi er tilbake med svarte tall, med en lønnsom måned i andre kvartal 2023, langt foran målet vi har satt oss for senere i år. Dagens resultater tilbakeviser også feiloppfatninger rundt Klarnas forretningsmodell, og viser at denne er tilpasningsdyktig og bærekraftig, og hjelper vår sunne kundebase med å ta gode økonomiske valg. Noen hevdet at Klarna ville få det vanskelig i det tøffe makroøkonomiske klimaet med høye renter, men etter å ha ledet selskapet gjennom finanskrisen i 2008, visste jeg at vi hadde en sterk og motstandskraftig forretningsmodell for å greie dette. Til tross for usikre tider har vi gjort akkurat det vi planla å gjøre, sier CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski.
Les hele Klarnas halvårsrapport for 2023 her
Tilbake til månedlig lønnsomhet lenge før det uttalte målet
Klarna har flere ganger vist at ideen om å tilby kundevennlige, kortsiktige butikkfinansierte kreditter til ansvarlige forbrukere, fungerer. Utviklingen i kredittap er forbedret med -41 % YoY sammenlignet med samme kvartal i fjor, noe som tar den globale kredittapsraten til 0,39 % for første halvår. Samtidig har inntektene økt og det totale salgsvolumet (GMV) økt, med +14 % i 2. kvartal 2023, sammenlignet med samme periode i fjor. Den globale netthandelen hadde i samme periode en flat utvikling, på 0 %. *
Inntektene økte også med 17 % YoY, til 5,5 milliarder SEK i 2. kvartal 2023. Inntektene fra butikkene økte i samme periode med 23 %, ettersom Klarna ønsket flere nye butikkpartnere velkommen. Blant de siste er Airbnb, Selfridges, Juventus, AC Milan, Boden, Deichmann og Uniqlo.
Den AI-drevne globale betalingsløsningen og shoppingassistenten fortsetter å se fremgang i de markedene de har etablert seg i. Samtidig har fokuset på det amerikanske markedet de siste årene fortsatt å gi resultater. 2. kvartal i 2023 markerte det tredje kvartalet på rad med bruttofortjeneste i USA, ett av verdens største forbrukermarkeder. Dette er delvis et resultat av Klarnas nye partnerskap med Airbnb, som også vil bli utvidet fra USA til europeiske markeder i løpet av de neste ukene.
Akselerert kundeverdi med AI
Som den første AI-drevne banken i Europa øker Klarna sin innsats for å forandre bankbransjen - ved å sette kunden, ikke banken, i sentrum. En rekke initiativer – fra analyse til marketing og kundekontakt – har allerede hatt en synlig effekt for butikker og kundeopplevelsen til Klarnas 150 millioner globale kunder. En nylig lansert løsning på kundeservice har gjort det mer effektivt for kundene å løse uenigheter med butikker. Bare dette har spart kundene for nærmere 60 000 timer i tid i året. AI-forbedringer har også bidratt til ytterligere store kostnadsbesparelser. De totale driftskostnadene før kredittap er ned -24 % YoY.
Spennende produktlanseringer øker også kundetilfredsheten og lojalitet. Den nye AI-drevne søkefunksjonen og “Spør Klarna” personlig shoppingassistent, som ennå ikke er lansert i Norge, kan nå levere resultater blant mer enn 10 millioner produkter.
Kontakter
press@klarna.com
Bilder
Om oss
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom