UiO - Naturhistorisk museum

Ny utstilling: Jorda rundt på Tøyen

For første gang kan publikum nå oppleve en utstilling om det planlagte veksthuset på Tøyen. Veksthuset er tenkt å bli Norges nye kunnskaps- og opplevelsessenter for verdens naturmangfold.
Botanisk hage-sjef Anneleen Kool (i midten) viser utstillingen til Oslo-ordfører Marianne Borgen, Merete Agerbak-Jensen og Hallstein Bjercke samt UiO-rektor Svein Stølen. Til venstre Finn Ervik, prosjektleder, Naturhistorisk museum. Foto: Karsten Sund, Naturhistorisk museum

Universitetet i Oslo har i mange år jobbet for å realisere et veksthussenter som kan bringe verdens naturmangfold til Tøyen og Norge. Naturhistorisk museum har hatt planene klare i over to år, men bevilgningene har manglet.

Formålet med den nye utstillingen er å vise hvordan veksthuset vil se ut, bidra til folkelig engasjement, få politikerne på banen og skape grunnlag for å bygge allianser med samfunnets viktigste beslutningstakere.

«Jorda rundt på Tøyen» gir de besøkende et inntrykk av hva veksthusene vil tilføre samfunnet. Store plansjer forteller om tropisk regnskog, ørken og de andre naturtypene som publikum vil oppleve. En detaljert modell av veksthuset i skala 1:100 viser hvordan signalbygget er planlagt bygd i form av tre store kupler, den største 26 meter høy. Et utvalg planter fra verdens ulike klimasoner bidrar til følelsen av å være på en eksotisk reise.

Rektor Stølen: Mulig med spleiselag?

– Vi intensiverer nå arbeidet for å skaffe finansiering. Klarer vi å skape et spleiselag av næringsliv, givere, by, fylke og stat? spurte rektor ved Universitetet i Oslo, Svein Stølen før han klippet snoren til utstillingen. Han tilføyde:

– Jeg tror det er mulig, og jeg vil gjøre det jeg kan for å bidra til at vi lykkes.

Ordfører Borgen: Behovet er åpenbart!

Blant Oslo-politikerne som deltok på åpningen var ordfører Marianne Borgen (SV).

– De siste årene har interessen for klima- og naturspørsmål økt markant – både i befolkningen og i næringslivet, sa Borgen. – I dagens situasjon med tap av biologisk mangfold er det helt åpenbart at vi trenger et nytt veksthus. Jeg håper at mange blir med på løftet for å realisere dette prosjektet, som vil få stor betydning for hele Norge og også internasjonalt.

Også Oslo-politikerne Merete Agerbak Jensen (H) og Hallstein Bjercke (V) uttrykte begeistring og helhjertet støtte til veksthusprosjektet.

Botanikk og statsøkonomi

– En femtedel av alle plantearter i verden er truet, fortalte botaniker Charlotte Sletten Bjorå, Naturhistorisk museum, på utstillingsåpningen.

– De botaniske hagene spiller en viktig rolle i bevaringsarbeidet. Vi er så heldige at 41 prosent av de truede artene i verden vokser i en eller flere botaniske hager. Dermed kan vi forske på dem og bevare dem. Derimot er det bare et lite mindretall av de tropiske artene som finnes i en botanisk hage. Vi trenger altså veksthus og internasjonalt samarbeid for å ta vare på de mange tropiske vekstene som er truet.

Bjorå trakk linjene til sin egen forskning, blant annet med mye feltarbeid i Afrika, der hun har forsket på arter som senere har forsvunnet. Hun trakk også fram Botanisk hages første direktør, Christen Smith, som ble utnevnt til professor i botanikk og statsøkonomi i 1814.

– På den tiden visste man å sette botanikken inn i sitt rette perspektiv. Kanskje kan det være en idé å gjenbruke, altså kombinasjonen botanikk og statsøkonomi? Plantenes betydning kan nemlig oppsummeres på følgende måte; uten planter vil vi ikke ha noe liv.

Toromiro utdødd i naturen

Museumsdirektør Brit Lisa Skjelkvåle var stolt over å kunne vise fram et ni år gammelt toromiro-tre. Treet hører hjemme på Rapa Nui (Påskeøya) og er nå utdødd i naturen. Botanisk hage har dyrket det frem fra frø som Thor Heyerdahl fikk med seg fra det siste treet på øya.

– Toromiro kan stå som representant for det biologiske mangfoldet vi er i ferd med å miste, og som vi ønsker å skape blest om i vårt nye veksthus, sa Skjelkvåle. Hun avsluttet med å takke Tom Wilhelmsen-stiftelsen for økonomiske bidrag. Hun rettet videre en spesiell takk til Botanisk hages Venner for utrettelig engasjement og ikke minst for at de har betalt for utstillingen og den detaljerte modellen som utgjør sentrum i utstillingen.

Bilder

Last ned bilde
Det nye opplevelsesveksthuset får samlet grunnflate på 5 000 kvadratmeter. Arkitekt er Stein Halvorsen Arkitekter AS. Foto: Karsten Sund, Naturhistorisk museum
Last ned bilde
Kuplene vil inneholde tropisk regnskog, tropisk tåkeskog, middelhavsklima og ørken. I tillegg kommer en avdeling for arktisk klima. Arkitekt er Stein Halvorsen Arkitekter AS. Foto: Karsten Sund, Naturhistorisk museum
Last ned bilde
"Vi intensiverer nå arbeidet for å skaffe finansiering," sa UiO-rektor Svein Stølen som fgledet seg over å få åpne utstillingen. Foto: Karsten Sund, Naturhistorisk museum
Last ned bilde
"Vi har denne utstillingen for å engasjere folk og få politikerne på banen," sa museumsdirektør Brit Lisa Skjelkvåle til de fremmøtte. Foto: Karsten Sund, Naturhistorisk museum
Last ned bilde
Botaniker Charlotte Sletten Bjorå viser ei skive av daddelpalmen som startet som et frø  samlet på Gran Canaira i 1815 av Botanisk hages grunnlegger Christen Smith, professor i botanikk og statsøkonomi. Palmen døde i 2000.  Foto: Karsten Sund, Naturhistorisk museum
Botaniker Charlotte Sletten Bjorå viser ei skive av daddelpalmen som startet som et frø samlet på Gran Canaira i 1815 av Botanisk hages grunnlegger Christen Smith, professor i botanikk og statsøkonomi. Palmen døde i 2000. Foto: Karsten Sund, Naturhistorisk museum
Last ned bilde
Botanisk hage-sjef Anneleen Kool (i forgrunnen) med UiO-rektor Svein Stølen, ordfører Marianne Borgen og prosjektleder Finn Ervik. Foto: Karsten Sund, Naturhistorisk museum
Last ned bilde
"Toromiro-treet fra Påskeøya er utdødd i naturen, og vi er en av få botaniske hager i verden som har dette treet," forteller botaniker og seksjonssjef for Botanisk hage, Anneleen Kool. Her er hun omgitt av et mindre og et større eksemplar av treet som blir en del av det planlagte opplevelsessenteret om verdens naturmangfold ved Botanisk hage i Oslo.  Foto: Truong Pham, Naturhistorisk museum
"Toromiro-treet fra Påskeøya er utdødd i naturen, og vi er en av få botaniske hager i verden som har dette treet," forteller botaniker og seksjonssjef for Botanisk hage, Anneleen Kool. Her er hun omgitt av et mindre og et større eksemplar av treet som blir en del av det planlagte opplevelsessenteret om verdens naturmangfold ved Botanisk hage i Oslo. Foto: Truong Pham, Naturhistorisk museum
Last ned bilde
Fra venstre: Museumsdirektør Brit Lisa Skjelkvåle, Oslo-ordfører Marianne Borgen, Hallstein Bjercke fra Oslo Venstre, Merete Agerbak-Jensen fra Oslo Høyre og rektor Svein Stølen, Universitetet i Oslo. Foto: Karsten Sund, Naturhistorisk museum
Last ned bilde
Botanisk hage-sjef Anneleen Kool viser utstillingen til Oslo-politikerne Merete Agerbak-Jensen og Hallstein Bjercke. Foto: Trine Nervum, Botanisk hages Venner

Om UiO - Naturhistorisk museum

UiO - Naturhistorisk museum
Postboks 1172 Blindern

Fakta

Utstillingen «Jorda rundt på Tøyen» arrangeres av Naturhistorisk museum og er finansiert av Botanisk hages venner.

Den ble åpnet av UiO-rektor Svein Stølen 28. august.

Den er åpen hver dag kl 10 – 17 på Tøyen hovedgård i Oslo.

Veksthuset vil romme fem av verdens klimasoner: Tropisk regnskog, tropisk tåkeskog, middelhavsklima, ørken og arktisk klima.

Veksthuset vil bli en nasjonal arena for kunnskap om biomangfold og bevaring av truede arter.

Arkitekt er Stein Halvorsen Arkitekter AS.

Følg pressemeldinger fra UiO - Naturhistorisk museum

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Naturhistorisk museum på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Naturhistorisk museum