Norsk Luftambulanse med 10 nye år i Danmark

Norsk Luftambulanse Helikopter har nå signert kontrakt om videre drift av de danske legehelikoptrene. Den nye kontrakten har oppstart sommeren 2025 med en varighet på 10+2+2 år
Illustrasjonsbilde fra Den landsdækkende akutlægehelikopterordning. Fotograf Jesper Rais

- Vi er selvsagt veldig glade og takknemlige for å kunne fortsette vår operasjon i Danmark, etter å ha flydd siden oppstarten i 2014 og prøveperioden før det. Vi gleder oss til å fortsette det veldig gode samarbeidet med de danske regioner, sekretariatet for Den landsdækkende akutlægehelikopterordningen og ikke minst våre danske piloter og redningsmenn, sier adm. direktør Leif Olstad i Norsk Luftambulanse Helikopter.

Helikopterselskapet er heleid av Stiftelsen Norsk Luftambulanse, en av Norges største ideelle organisasjoner som støttes av 300.000 privatpersoner og 4.000 bedrifter. Innsamlede midler brukes til innovasjon, forskning og utdanning av nødetatene og helsepersonell.

- Det er veldig hyggelig at vårt datterselskap får fornyet tillit i Danmark, i tillegg til avtalen i Norge. Det gir synergier og muligheter for videre utvikling og nordisk erfaringsutveksling som også kommer den norske luftambulansetjenesten og pasientene til gode. Det er tilfredsstillende å se at vi som ideell organisasjon har et kostnadsnivå som også når fram i kommersielle anbud, sier generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Norsk Luftambulanse Helikopter (Norsk Luftambulanse AS) skal fra 2025 levere fem nye helikopter i Danmark inkludert en back-up maskin. To er en større type enn i dag, Airbus H145, og de tre andre er H135 som i dag. I den nye kontrakten blir det også etablert en ny teknisk base i Billund, i tillegg dagens tekniske hovedbase på Gardermoen. Selskapet vil fortsatt ha ansvar for piloter og redningsmenn, mens sekretariatet for Den landsdækkende akutlægehelikopterordningen fortsatt står for leger og drift av basene.

Selskapet er også operatør på alle norske legehelikopterbaser. Norsk Luftambulanse Helikopter drifter basene på kontrakt med Luftambulansetjenesten HF, og stiller med piloter, redningsmenn og helikoptre, mens helseforetakene bemanner helikoptrene med anestesilege. Selskapet har egen teknisk base for vedlikehold.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon som støttes av 300 000 privatpersoner og 4000 bedrifter.

Vårt datterselskap Norsk Luftambulanse Helikopter er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på oppdrag fra staten. Norsk Luftambulanse Helikopter er operatør på alle landets 13 baser for legehelikopter.

Alle våre datterselskaper, Norsk Luftambulanse Helikopter, Norsk Luftambulanse Fly, Norsk Luftambulanse Teknologi og Ambulanseforum, er viktige for å oppnå vårt formål – å fremme avansert prehospital akuttmedisin.

Med innovasjon, forskning og utdanning av nødetater og helsepersonell bidrar hele Norsk Luftambulanse i arbeidet med å gjøre luftambulansetjenesten enda bedre.