Utleiemarkedet trenger boliger

Har du en ekstra bolig, et rom eller en hybel, anbefaler vi å vurdere utleie. Tidligere har Utleiemegleren hatt en bindingstid for utleiere på minimum 1 år. Vi tilpasser nå produktet vårt for deg som ønsker å leie ut for en periode, fremfor å selge boligen din.

Bekymret. Stian Carlsen, administrerende direktør i Utleiemegleren. Foto: Johnny Vaet Nordskog Foto: Johnny Vaet Nordskog Foto: Johnny Vaet Nordskog

I sommermånedene er det normalt størst aktivitet i leiemarkedet. Dessverre viser prognosene et kraftig redusert utbud. Etterspørselen er høy, og på det meste har Utleiemegleren mottatt over 100 henvendelser på én boligannonse. Det merkes at flere av de private utleierne solgte utleieboligen sin etter pandemien på grunn av økt beskatning og høyere renter. Nå tyder mye på at salgsmarkedet følger i samme «fotspor». Antall usolgte boliger i Oslo, er ifølge Union, på det høyeste nivået siden 2017. De som skal selge nå risikerer å ikke få solgt, eller å få den salgsprisen de ønsker.

- Dette er bekymringsfullt. Både at utbudet nå er så lavt inn i tredje kvartal, men også at konsekvensene av dette gir skyhøye leiepriser. Som bransjeledende aktør, er vi opptatt av å avlaste presset i leiemarkedet. Mange av de som vurderer å selge, vegrer seg på grunn av et usikkert salgsmarked, men også på grunn av beskatningen av et eventuelt overskudd ved salg. Vi trenger de private utleierne. Utleiemarkedet trenger boliger nå, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Stian Carlsen.

Utleiemegleren har følgende råd til deg som vurderer utleie:

Hva må jeg tenke på hvis jeg skal leie ut - eller investere i en utleiebolig?

Det finnes en rekke krav for å få godkjent en bolig som utleieenhet. Reglene kan variere i forhold til type bolig, og det kan være utfordrende å sette seg inn i.

- Før man leier ut en bolig bør man sette seg grundig inn i reglene for hva som gjelder for lovlig utleie. Kravene kan være vanskelig å forstå, og dessverre er det slik at hvis man ikke følger reglene, risikerer man å leie ut ulovlig, sier Tor Q Aaserød, juridisk direktør i Utleiemegleren.

Tor%20Q.%20Aaser%F8d%20er%20juridisk%20direkt%F8r%20i%20Utleiemegleren.%20Foto%3A%20Johnny%20Vaet%20Nordskog
Tor Q. Aaserød er juridisk direktør i Utleiemegleren. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Lovlig utleie:

• Først og fremst må boligen være regulert for boligformål, det vil si at det må være godkjent for varig opphold. Dette er spesielt viktig å sjekke for kjellerleiligheter- og hybler.

•  I tillegg må det inngås en lovlig husleiekontrakt og en godkjent depositumskonto som følger husleielovens regler.

• Som utleier har du opplysningsplikt, og må sørge for å gi riktige og nødvendige opplysninger om utleieobjektet.

- Det er her vi opplever at de private utleierne gjør flest feil. Dette kan påføre deg som utleier et problematisk leieforhold, og i verste fall et uønsket tap. Våre meglere kan avdekke hvorvidt du har en bolig som tilfredsstiller kravene til utleie. Utleiemegleren har spesialister på rådgivning og veiledning i forhold til din utleiebolig, eller et potensielt investeringsobjekt, avslutter Aaserød.

Utleiemegleren er Norges ledende meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger til private og bedrifter. Utleiemegleren har nå omtrent 17 000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontorer i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Jessheim, Drammen, Lysaker, Sandefjord, Moss og Kristiansand, i tillegg til seks kontorer i Oslo. Utleiemegleren Pro tilbyr spesialtilpassede utleietjenester til profesjonelle eiendomsbesittere på Østlandsområdet. Utleiemegleren har i dag ca. 200 ansatte. Grunnleggerne av Utleiemegleren eier 50 % av selskapet, og Fredensborg kjøpte seg inn med en 50 % eierandel i januar 2019.

Følg pressemeldinger fra Utleiemegleren

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utleiemegleren på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utleiemegleren

Sterk oppgang i utleieprisene14.2.2024 11:56:20 CET | Pressemelding

Utleieprisene økte med hele 9,3% for alle boligtyper i Utleiemeglerens portefølje nasjonalt sammenlignet med januar 2023. - På lik linje med boligprisveksten i salgsmarkedet, ser vi en kraftig økning i utleiemarkedet. Vi opplever at markedet fortsatt påvirkes av den økte tilførselen av boliger fra de som venter med å selge. Det er mange utleieboliger på markedet, og leietakerne har mulighet til å være mer selektive. Allikevel forventer vi fortsatt stigende utleiepriser, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Stian Carlsen.

Salgsprisene faller - sterkt økende leiepriser8.1.2024 10:30:00 CET | Pressemelding

I desember økte leieprisene med 11,2% for alle boligtyper i Utleiemeglerens portefølje nasjonalt sammenlignet med desember i fjor. - Det er en god balanse mellom tilbud og etterspørsel i leiemarkedet generelt. Dette skyldes boligene som flyttes fra salgsmarkedet til leiemarkedet midlertidig. Likevel opplever vi sterkt økende leiepriser, spesielt i pressområdene. Vi mottar også færre oppsigelser fra leietakere, som sannsynligvis skyldes de økende prisene i samfunnet. Folk tar seg ikke råd til å flytte dersom de absolutt ikke må, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Stian Carlsen.

Leieprisene fortsetter å øke11.12.2023 10:30:00 CET | Pressemelding

I november økte leieprisene med 2,1% for alle boligtyper i Utleiemeglerens portefølje nasjonalt sammenlignet med 2022. Utleiemegleren fikk inn 151 flere oppdrag enn i oktober, som også var en rekordmåned. - November er vanligvis en måned hvor leieprisene stabiliserer seg. Dette er ikke tilfelle i år. Leieprisene fortsetter å øke. Den enorme økningen i antall nye oppdrag på denne tiden av året, skyldes helt klart utfordringene i salgsmarkedet og usikkerheten rundt renteøkningene fremover. Vi forventer høyere leiepriser også i tiden fremover, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Stian Carlsen.