Arendalsuka: God bakst til samtaler om mat og kostråd

I forbindelse med samtaler om hva de nye kostrådene betyr og hvordan vi kan revitalisere matarven vår vil vi servere nysmurte matpakker på grovt brød fra lokalt bakeri og tradisjonsbakst fra Oselias kokebok i Arendal onsdag 16. august.

Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn, slår et slag for matpakka og tradisjonsbakst under Arendalsuka. Brodogkorn.no

Aldri før har det vært så mye snakk om mat. I tillegg til matpriser, er både ernæring, bærekraft og matkultur på dagsorden. Grunnlaget for både et sunt og et tradisjonsrikt norsk kosthold er god og grov bakst.

– Vi ønsker å bidra til et høyere inntak av fullkorn i tråd med kostrådene, og samtidig videreføre lange tradisjoner med bruk av korn og bakst i kosten. Vi deler ut både matpakker og smakebiter av 1800-tallsbakst i forbindelse med arrangementene vi deltar på under Arendalsuka, forteller Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn.

Matpakker til samtaler om kostråd og dyrevelferd

Hvordan sikrer vi et bærekraftig kosthold for alle? Sammen med Opplysningskontoret for Meieriprodukter og Opplysningskontoret for egg og kjøtt inviterer vi til samtaler om nye kostråd, sosiale forskjeller og dyrevelferd. Marit Kolby, Heidi Bjerkan og Katrine Lekang er blant debattantene.

Onsdag 16. august på Barrique øl og vinstue

Kl. 12:00-13:00 Bærekraftig kosthold; Mer enn valget mellom animalsk og planter

Flere har stilt spørsmål ved om arbeide med å innlemme bærekraftvurderinger i revideringen av kostholdsanbefalinger har god nok forankring i nasjonale forhold. Det er påpekt at manglende bredde i vurderingen av bærekraft og en for negative vurderinger av animalsk produksjon. Har rapporten et godt nok vitenskapelig grunnlag for å si noe om bærekraftig matproduksjon i Norge? Hvilke konsekvenser vil rapporten ha for norsk matproduksjon om anbefalingene blir en del av kostrådene?

Deltagere:
• Katrine Lekang, bærekraftekspert med doktorgrad i biologi, MatPrat
• Emil Beddari, bærekraftige matsystemer, Fremtiden i våre hender
• Anders Bjartnes, redaktør Energi og klima
• Vilde Haarsaker, assisterende generalsekretær, Småbrukarlaget
• Ibrahim Ali, Politisk nestleder, Senterungdommen

null

Kl. 13.30-14.30: Vil nye kostråd skape større sosiale forskjeller?

Vi rådes til å spise langt mer grønnsaker, frukt og belgfrukter, mindre kjøtt og ha et moderat inntak av egg og meieriprodukter. I det andre arrangementet inviteres det til debatt der vi spør om folk flest kommer til å følge de nye kostrådene eller om de først og fremst appellerer til de som allerede er opptatt av helse og miljø? Kan kostholdsanbefalinger forsterke sosial ulikhet i helse? Hvilket ansvar har politikerne og hvilke hensyn skal fagfolk vurdere? Hvis forbruket av norskprodusert melk, egg og kjøtt skal reduseres, må vi erstatte næringsinnholdet med noe annet. Hvordan sikrer vi like god kunnskap og tilgang til næringsrike og klimavennlige erstatninger i kostholdet?

Deltagere:
• Marit Kolby, høyskolelektor og ernæringsbiolog, Oslo Nye Høyskole
• Ida Berg Hauge, direktør, Opplysningskontoret for Meieriprodukter
• Ole Berg, spesialrådgiver, Helsedirektoratet, avdeling folkesykdommer
• Tove Elise Madland, medlem av Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, Arbeiderpartiet
• Margit Martinsen, talsperson Grønn Ungdom
• Eilin Lundekvam By, seniorrådgiver ernæring, MatPrat

Kl 15.30-16.30: Kan norsk landbruk tilby et liv verdt å leve?

Husdyrproduksjon har gjennomgått en intensivering de siste 70 årene. Vi har i dag færre drøvtyggere enn i 1945, samtidig som dyra produserer mer. Tilgjengeligheten og forbruket av animalske produkter har økt. Hva innebærer dette?Behovet for mer åpenhet i produksjonen av matvarer har økt de siste årene. Ikke minst i produksjoner der dyr involveres. Er dagens kjøttforbruk forenlig med etisk og bærekraftig matproduksjon? Hvordan fungerer logikken vår omkring disse spørsmålene? Landbruket har lykkes med å øke produksjon av rimelige animalske produkter til befolkningen. Men hvem betaler prisen?

Deltakere:
• Anne Zondag, samfunnsanalytiker i MatPrat
• Heidi Bjerkan, eier og kjøkkensjef på Credorestaurant i Trondheim
• Erica Horgan, leder for Foreningen Norske Etologer
• Gunnar Alstad, Norges Bondelag
• Morten Tønnesen, Rådet for dyreetikk

Er du ikke i Arendal? Arrangementene streames her.

Tradisjonsbakst til snakk om maten

Sammen med FoodLessons og KUBEN - Aust-Agder museum og arkiv inviterer vi to dagers seminar "Snakk om mat - Innspill til byggingen av matnasjonen Norge 2030".

I 2021 samlet Regjeringen seg om en felles visjon for matnasjonen Norge: I 2030 er mat en kilde til matglede, stolthet, god helse og fellesskap i hele befolkningen, og er et synlig element i turistlandet Norge. Strategien er full av gode målsettinger, og er et forførende prosjekt som høster mye entusiasme og løfter om samarbeid. Men hva er gjort, hvordan løses dette i praksis og hvem har ansvaret?

Landbruksmimister Geir Pollestad vil innlede om hvordan regjeringen kan lykkes med sine målsettinger.

null

Vi serverer honningkake, sukkerkringler og kornisbrød fra Oselias kokebok. Oselia Osuldsen var tjenestepike og etterhvert husjomfru hos familien Eyde i Arendal i perioden 1870 - 1885. Oselia etterlot seg en håndskrevet oppskriftssamling med nærmere 300 oppskrifter. Av disse var 120 desserter eller annet søtt. Krydder og mange andre eksotiske råvarer kom til Arendal sjøveien. Aust-Agder museum og arkiv har laget en kokebok med et utvalg fra Oselias samling. Kokeboken gir oss oppskrifter på 1800-tallsmat, og også et innblikk i borgerskapets liv i "Nordens Venedig".

Onsdag 16. august på KUBEN

Kl. 10 Hva skal til for å bygge matnasjonen Norge 2030?

Kl. 12 Mat og museer - innspill til byggingen av matnasjonen Norge 2030?

Kl. 14 Grønn kulturarv

Torsdag 17. august på KUBEN

Kl. 10 Reiseliv, mat og måltider for en bærekraftig fremtid

Kl. 12 Mat- og måltidsturisme før, nå og for fremtiden

Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn
Norske matpakker er både bejublet og utskjelt – og populariteten ser ikke ut til å dale. Det er ikke store grepene som skal til for å gjøre matpakken mer fristende og lekker.
Honningkake har lange tradisjoner. Oppskriften på denne kaken kommer fra Oselia som var husjomfru hos Sam Eyde i Arendal ca 1870-1885.

Opplysningskontoret for brød og korn sitt formål er å drive generisk opplysnings- og informasjonsvirksomhet om norskprodusert korn og norskproduserte bakervarer, på vegne av alle aktørene i verdikjeden.

Opplysningskontoret for brød og korn ønsker å skape matglede, matlyst og bakelyst, og skal formidle matkunnskap om brød og korn. Temaene ernæring/helse og miljø/bærekraft knyttet til matkorn er sentrale, og vektlegges i samsvar med myndighetenes kostråd og bærekraftsmål.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn