To av tre kan akseptere vindkraft på land - på visse betingelser

Utbygging på industritomter, flere arbeidsplasser og større inntekter til kommunene er noe av det som skal til for at folk aksepterer vindkraftutbygging i sin hjemkommune.

Vindkraft på land er en omdiskutert kraftform i Norge. En ny NHO-undersøkelse viser likevel at så mange som to av tre kan akseptere vindkraft i egen kommune, riktignok på noen betingelser.

- Det er interessante funn. Vindkraft på land er en vanskelig sak, men bildet er kanskje mer sammensatt enn vi har trodd, sier administrerende direktør i NHO Ole Erik Almlid.

Se fylkesfordeling under.

33 prosent på industritomter

2294 personer ble våren 2023 blant annet spurt hva som skal til for at de skal akseptere vindkraft i egen kommune. De kunne krysse av på tre svaralternativ. 18 prosent svarte «Ikke noe som kan få meg til å akseptere vindkraft i min kommune», 13 prosent svarte «Vet ikke». 1 prosent svarte «Annet». 68 prosent krysset av på et eller flere av alternativer, som gir følgende fordeling:

«Vindmøller på allerede utbygde industritomter» 33 prosent

«Ikke for store vindmøller» 20 prosent

«Mer inntekt til kommunen» 30 prosent

«Flere arbeidsplasser i kommunen» 26 prosent

Lokal aksept

Riktignok svarte kun én prosent at de ikke hadde noen problemer med å akseptere vindkraft i hjemkommunen.

-  Vi trenger vindkraft på land for å sikre rimelige strømpriser, arbeidsplasser og for å nå klimamålene. Men for å få lokal aksept må vi se på hva som skal til for å få folk med. Dette er en interessant pekepinn, sier Almlid.

8 av 10 for mer fornybar

Undersøkelsen tok også for seg fornybar energi i stort. 79 prosent er helt eller delvis enig i at vi må øke produksjonen av fornybar energi i Norge. Av kraftformer folk mener er viktigst å satse på for å få nok kraft det nærmeste tiåret, er vannkraft mest populært (50 prosent), solenergi (40 prosent) og havvind (34 prosent). Flere svar var mulig.

Hva skal til for at du aksepterer vindkraft i din kommune?

Celleinnhold: Kolonne% Chi2 nivå(W): 2,5 Er du...? Alder Fylke kombinert
Total Mann Kvinne 18-29 år 30-39 år 40-59 år 60 år + Viken Oslo Innlandet Vestfold og Telemark Agder Rogaland Vestland Møre og Romsdal Trøndelag Nordland Troms og Finnmark
Antall intervju 2 294 1 147 1 147 454 431 792 617 544 323 175 148 139 195 265 105 182 120 98
Befolkning 8 411 4 218 4 193 1 691 1 435 2 841 2 445 1 926 1 098 641 561 532 714 1 007 447 706 406 373
Ikke for store vindmøller 20 20 21 22 20 19 21 19 27 22 21 18 20 21 14 22 15 14
Mer inntekt til kommunen 30 35 25 29 30 31 29 30 30 26 25 34 27 27 36 32 31 36
Flere arbeidsplasser i kommunen 26 28 24 29 35 25 20 24 30 26 24 25 30 23 23 27 27 33
Vindmøller på allerede utbygde industriområder 33 34 32 31 35 34 32 34 40 31 25 34 34 32 29 33 32 27
Har ingen problemer med å akseptere vindkraft i min kommune 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 0 0 1 0 1 1 0
Ikke noe som kan få meg til å akseptere vindkraft i min kommune 18 17 19 12 10 20 27 17 12 20 19 17 15 24 28 17 21 22
Annet 1 1 1 1 1 1 2 2 1 1 1 2 1 1 0 0 0 1
Vet ikke 13 9 17 12 17 14 11 15 10 17 17 12 12 11 10 14 14 12

Administrerende direktør i NHO Ole Erik Almlid.

Om oss

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er den største interesseorganisasjonen for bedrifter i Norge. Vi i NHO jobber for gode rammevilkår for medlemsbedriftene og engasjerer oss for bedriftenes interesser på en rekke samfunnsområder.