Langt flere foretrekker å netthandle fra mobilen
Halvparten av oss foretrekker nå å bruke mobilen når vi netthandler. Det er en kraftig økning fra fjoråret, viser Klarnas shoppingundersøkelse for 2. kvartal 2023.
Mobiltelefonen blir i økende grad også foretrukket som betalingsmetode i fysisk butikk.
Klarnas globale kvartalsvise shoppingundersøkelse, Shopping Pulse*, undersøker handlevaner og preferanser i 18 store vestlige markeder. I Norge går mer enn en tredjedel av all netthandel gjennom de mer enn 13 000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger.
Hele 49 prosent sier nå de foretrekker å netthandle med mobilen. Det er en økning på 40 prosent fra samme periode i fjor.
– For første gang i Norge ser vi nå at mer enn halvparten av alle kvinner (56 %) helst velger mobiltelefonen når de skal netthandle. Mobilen blir også foretrukket av mer enn halvparten i alle aldersgruppene, bortsett fra de som er over 59 år. Det er noe nettbutikkene absolutt bør ta hensyn til når de utvikler sine løsninger, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Fire av ti nordmenn foretrekker fremdeles å netthandle fra datamaskinen, mens en av ti (11 %) helst bruker nettbrettet.
Flere foretrekker å bruke mobiltelefonen til betaling i fysisk butikk
Selv om Klarnas siste kvartalsundersøkelse viser at fysiske kort fremdeles er den betalingsmetoden flest nordmenn foretrekker å betale med i fysisk butikk (56 %), øker også bruken av mobiltelefon til betaling – fra 23 prosent i andre kvartal 2022 til 26 prosent i andre kvartal 2023. Det gjelder spesielt blant 18-26 åringer, hvor hele 40 prosent nå foretrekker å bruke mobiltelefonen til dette.
Bruken av mobiltelefon til betaling i fysisk butikk står klart sterkest i Australia (41 prosent) og USA (38 prosent,) men også i Sverige oppgir langt flere at de foretrekker å bruke mobilen til å betale enn i Norge (36 prosent.)
Bare en av ti nordmenn oppgir at de foretrekker å betale med kontanter i fysisk butikk. Det er den laveste andelen i samtlige av de 18 landene i undersøkelsen. Landene hvor flest foretrekker å handle med kontanter er Østerrike (41 prosent) og Tyskland (40 prosent.)
Handler like ofte på nett som i fjor
Ifølge undersøkelsen handlet nordmenn omtrent like hyppig på nett i andre kvartal 2023 som i samme periode i 2022. Mens 24 prosent oppga de handlet ukentlig eller oftere på nett, er den tilsvarende andelen som handlet i fysisk butikk på 74 prosent. Mens de viktigste fordelene med å netthandle fremfor handel i fysisk butikk er muligheten til å sammenligne priser og finne lavere priser, er fordelen nordmenn trekker frem ved fysisk butikk bedre sosial interaksjon og kundeservice.
– Spesielt når det gjelder netthandel har vi sett en økt bruk av vår prissammenligningstjeneste, som nå finnes både i Klarna-appen og på våre nettsider. Dette viser at nordmenn som netthandler, ofte gjør dette for å finne de laveste prisene Tjenesten gjør det enkelt å finne lavest mulig pris og sammenligne produkter både på pris og egenskaper. Den søker dessuten automatisk opp rabattkoder på kjøpene du ønsker å foreta, sier Elvestad.
Mer optimistisk på vegne av egen økonomi
Klarnas kvartalsvise undersøkelse viser også at nordmenn generelt ser mer positivt på sin egne personlig økonomi fremover – både sammenlignet med første kvartal i år og samme kvartal i 2022. Nå mener 37 prosent av de spurte at deres privatøkonomi vil se bedre eller mye bedre ut om ett år. Tilsvarende andel i årets første tre måneder var 34 prosent, mens den var 35 prosent i samme periode i fjor. Menn og de i aldersgruppen 18-26 år er mest optimistiske.
Mens 11 prosent mener økonomien deres vil bli forverret om ett år fra nå, oppgir nesten halvparten (47 %) at de tror den vil være uendret.
* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 18 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q2 2023 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 19 293 respondenter (1019 nordmenn). Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, New Zealand, Polen, Tsjekkia, Hellas, Portugal og Spania.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comBilder
Om oss
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom