Hackere og datatyver tar ikke ferie

En firedel av de største bedriftene opplever at forsøk på dataangrep øker i ferien. Når vi kobler av på stranden, kobler de kriminelle seg til dårlig sikrede datasystemer.

Fra venstre:  Odin Johannessen direktør i Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR), Ole Erik Almlid administrerende direktør i NHO og Knut Ivar Rønning daglig leder i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).
Fra venstre: Odin Johannessen direktør i Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR), Ole Erik Almlid administrerende direktør i NHO og Knut Ivar Rønning daglig leder i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS). NHO

Debattinnlegg av Ole Erik Almlid administrerende direktør i NHO, Knut Ivar Rønning daglig leder i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) og direktør Odin Johannessen i Næringslivets Sikkerhetsråd.

- - -

Kriminelle aktører utnytter at vi er i feriemodus. Bemanningen er lavere, oppmerksomheten er ikke så stor, og vi er kanskje ikke like forsiktige som ellers. Dette bruker både svindlere og kriminelle hackere som angriper datasystemene.

I en fersk medlemsundersøkelse svarer 16 prosent av NHO-bedriftene at de opplever at det er flere forsøk på dataangrep i ferietiden enn ellers. Hele 25 prosent av bedrifter med mer enn 250 årsverk opplever økte forsøk på dataangrep i ferien.

Mobilen er utsatt på ferie

9 av 10 ansatte har jobbens e-post og IT-systemer på mobilen, men bare 26 prosent av bedriftene har sikkerhetssystemer eller retningslinjer for ansattes mobilbruk. NHO-undersøkelsen viser at kun 12 prosent av bedriftene har flåtestyring av mobile enheter, såkalte Mobile Device Management-løsning (MDM). Slike administrasjonsverktøy gir IT-avdelingen mulighet til å administrere programvare og sikre data og mobile enheter, slik at dette ikke overlates til den enkelte bruker. Undersøkelsen viser at disse systemene er vanligst i de største bedriftene. NHO-undersøkelsen viser at kun 13 prosent av bedriftene har skriftlige rutiner for ansattes mobilbruk.

Vær skeptisk
Hvis man ikke har et slikt administrasjonsverktøy på telefonen, er det opp til den enkelte å gjøre noen enkle sikkerhetstiltak. Det er lurt å være ekstra skeptisk til både innhold og avsender på SMS-er og e-poster som kommer i ferien. Kriminelle sender ut svært realistiske meldinger, som ser ut som om de kommer fra banken, offentlige myndigheter eller bedrifter. Innholdet er troverdig, og vi ser at det blir vanskeligere å oppdage svindelforsøk. Det er uansett lurt å ta sommerprepp på mobilen – og hvis ferien snart er over, så er det bedre seint enn aldri.

Fem mobiltips:

1. Aktiver Touch ID og Face ID, og bruk minimum seks siffer i PIN-koden. Still inn at enheten låser seg etter fem minutter inaktivitet.
  2. Oppdater operativsystemet og alle app-er. Skru på automatisk oppdatering.
  3. Gå gjennom app-ene dine, og slett de du ikke bruker. Hver ekstra app du har, reduserer sikkerheten på enheten.
  4. Gi appene minimalt med tilganger. Skru av tilgang til mikrofon, kamera, stedstjenester og lignende der du kan.
  5. Vær varsom med bruk av fremmede wifi-nett. Benytt i stedet internett over mobilnettet hvis du kan.

Om oss

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er den største interesseorganisasjonen for bedrifter i Norge. Vi i NHO jobber for gode rammevilkår for medlemsbedriftene og engasjerer oss for bedriftenes interesser på en rekke samfunnsområder.

Følg pressemeldinger fra NHO

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO