NHO-undersøkelse: Sommerjobb - viktigste møte med arbeidslivet

2 av 3 unge mellom 18 og 29 sier de har brukt sommerjobb som en mulighet til å komme inn i en bedrift de har ønsket fast jobb. 43 prosent av NHO-bedriftene melder at de skal ha sommervikarer i år. Nesten halvparten av bedriftene sier de har ansatt en tidligere sommervikar i et større engasjement ved en senere anledning.

Dette kommer frem i NHOs årlige sommerjobb-undersøkelse blant medlemsbedrifter og befolkningen.

Kamp om kompetansen

- Stadig flere bedrifter bruker sommerjobber som rekrutteringsarena. I kampen om kompetanse og arbeidskraft, er sommerjobber blitt en viktig arena for bedrifter til å vise frem hva de har å tilby fremtidige arbeidstakere, sier Nina Melsom, direktør for arbeidsliv i NHO (bildet).

9 av 10 nordmenn svarer de har hatt sommerjobb, og 9 av 10 mener sommerjobber et viktig møte med arbeidslivet. 43 prosent sier de har brukt sommerjobben som en mulighet til å komme inn i en bedrift der jeg ønsker å jobbe mer langsiktig.

- Selv om hovedmotivasjonen for å ta seg sommerjobb er å tjene penger, bruker stadig flere unge sommeren til å skaffe seg relevant arbeidserfaring, sier Melsom.

Uten sommervikarene stopper Norge

1 av 3 bedrifter som skal ha sommervikarer er avhengig av dem for å kunne opprettholde produksjon i sommermånedene. Mediebedriftene og reiseliv er de som er mest avhengig av sommervikarer for å holde driften i gang i sommermånedene.

- Det er viktig at unge får et godt møte med arbeidslivet. Vi oppfordrer bedrifter til å ta sommervikarene godt imot. Bedriftene må gi god opplæring, skikkelig oppfølgning og sørge for at alle avtaler og kontrakter er på plass, sier Melsom

Mer om undersøkelsene

NHOs medlemsundersøkelse ble gjennomført i april blant 2191 NHO-bedrifter. Befolkningsundersøkelsen om sommerjobb ble gjennomført av Ipsos i mai blant 1094 respondenter.

Du finner mer informasjon på nho.no

10 tips til arbeidsgiver ved ansettelse av sommervikarer:

1. Skriftlig avtale må inngås
  1. Ikke gå under minimumsgrense for lønn
  1. Feriepenger skal utbetales separat
  1. Ungdom må gis skikkelig opplæring, blant annet i HMS
  1. Pass på å overholde loven og eventuelt tariffavtalens arbeidstidsbegrensninger
  1. Arbeidstaker har rett til pause ved lengre arbeidsdager
  1. Adgangen til nattarbeid er begrenset
  1. 13-15-åringer kan bare ta "lett" arbeid
  1. Sommervikarer kan også ha rett til sykepenger
  1. Vær tydelig som leder

Om oss

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er den største interesseorganisasjonen for bedrifter i Norge. Vi i NHO jobber for gode rammevilkår for medlemsbedriftene og engasjerer oss for bedriftenes interesser på en rekke samfunnsområder.