Rekordhøy betalingsvilje for å leie bolig

Leieprisene nasjonalt for alle boligtyper i Utleiemeglerens portefølje øker med 4,8% siden forrige måned. Det er mange interessenter på visninger, og boliger blir leid ut på rekordtid. Særlig i hovedstaden er prisene rekordhøye og leietakerne har tilsvarende høy betalingsvillighet.

- Vi annonserte nylig en 3-roms leilighet i Oslo der megleren ble nedringt av leietakere selv om månedsleien var på 29 500 kroner. Dette har vi aldri opplevd tidligere, sier leder for salg og forretningsutvikling i Utleiemegleren, Siri Anne Bernum Halck.

Leder for salg og forretningsutvikling i Utleiemegleren, Siri Anne Bernum Halck
Leder for salg og forretningsutvikling i Utleiemegleren, Siri Anne Bernum Halck Foto: Johnny Vaet Nordskog Foto: Johnny Vaet Nordskog

Leieprisene for alle boligtyper i Oslo øker med 6,8% siden forrige måned.

- I Oslo er utleiemarkedet under høyt press, og det er alt for mange som ikke får seg bolig. Det ringer stadig inn leietakere som kan fortelle om at de har vært på mange visninger uten hell, som naturligvis er frustrerende.

- Leieprisene øker i takt med at det blir færre boliger i markedet. Små boliger med sentral beliggenhet, samt studentkollektiv, er de mest populære nå om dagen. Betalingsvilligheten for spesielt bofellesskap har økt nå som studentene skal skaffe seg bolig. I midten av juli, når studieplassene deles ut, forventer vi en ekstrem høy etterspørsel av utleieboliger i hovedstaden, sier leder for salg og forretningsutvikling i Utleiemegleren, Siri Anne Bernum Halck.

Asker og Bærum

- I leiemarkedet i Asker og Bærum fortsetter trenden med økte leiepriser. De største boligtypene øker mest. Ser vi på alle boligtyper mellom 2-roms og eneboliger, øker leieprisene i vår portefølje med hele 9,5% sammenlignet med juni i fjor. Dette tyder på at det er for lite utleieboliger i Asker og Bærum, noe som bekreftes av våre meglere som opplever stadig flere leietakere på visning.

- Vi forventer en litt roligere juli måned nå som fellesferien står for tur. Vi anbefaler derfor leietakere om å bruke juli til å se seg rundt da konkurransen er noe mindre i vårt distrikt, sier daglig leder i Utleiemegleren Asker og Bærum, Mats Larsen.

Bergen

Leieprisene for alle boligtyper i Utleiemeglerens portefølje i Bergen øker med 6,4% sammenlignet med forrige måned.

- Nå er høysesongen her og det er skikkelig trykk på leiemarkedet i Bergen!
I juni leide vi ut 18% flere boliger enn vi gjorde i mai. Etterspørselen er særlig stor etter boliger med sentral beliggenhet og høy standard.

- I år har mange leietakere vært tidlig ute med å skaffe seg bolig til studiestart. De som ikke har funnet seg et sted å bo ennå, må forvente å gå på en del visninger før de finner bolig.

Det er normalt at utbudet av leieboliger øker fremover mot sommeren i Bergen. I år er det kun ca. 800 boliger til leie, mot 1200 boliger som var vanlig på denne tiden av året.

- Slik leiemarkedet er nå, er det ingen grunn til å selge i frykt for å ikke få leid ut. Etterspørselen er skyhøy, og leieprisene stiger. Det har også kommet svært mange flyktninger fra Ukraina, som naturligvis trenger et sted å bo, sier daglig leder i Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

Drammen

Leieprisene for alle boligtyper i Utleiemeglerens portefølje i Drammen øker med 2,8% sammenlignet med juni i fjor.

- Trenden fra tidligere i år fortsetter med godt oppmøte på våre visninger i Drammen. Selv om det er høysesong, er det færre boliger til leie på markedet enn tidligere. Vi opplever også færre oppsigelser enn tidligere, som kan tyde på at leietakerne er bekymret for at leieprisene skal ytterligere opp, sier daglig leder i Utleiemegleren Drammen.

Romerike

Leieprisene for alle boligtyper i Utleiemeglerens portefølje på Romerike øker med 6,4% sammenlignet med juni i fjor.

Med unntak av eneboliger, opplevde vi en økning i leiepriser på alle boligtyper. Størst økning var det på de aller minste boligene (1-roms), der snittprisen økte med hele 25,9% fra forrige måned, og var 33% høyere sammenlignet med juni 2022.

- Denne prisoppgangen er et resultat av en enorm kamp blant leietaker om de ledige boligene, sier daglig leder for Utleiemegleren Lillestrøm, Tom Anders Andersen.

Nedre Romerike:

- På grunn av boligmangelen i Oslo spesielt, ser flere og flere leietakere mot Romerike, hvor det også er for få utleieboliger på markedet. Det er jevnt over mange på visning, og det er mange frustrerte leietakere som henvender seg til oss for å få hjelp. Vi gjør hva vi kan for å hjelpe til, men dessverre er det umulig å hjelpe alle som har behov for en bolig i disse dager.

- Vi merker at flere utleiere enn tidligere ønsker å selge utleieboligene sine, som et resultat av stadig høyere renter og ugunstige skatteregler. Nå er det virkelig høysesong i leiemarkedet, der de aller fleste boliger leies ut raskt og til en høyere leiepris enn hva vi tidligere har fått. Dette gjør at en god del utleiere fortsatt ser at det er mer lukrativt å leie ut fremfor å selge, i et nedadgående salgsmarked.

- Det er fortsatt viktig å sette riktig leiepris på boligen, da det er stor konkurranse om de gode leietakerne. Det blir spennende å følge utviklingen videre i sommer, men det lite som tyder på at annet enn videre oppgang i leieprisene fremover, sier daglig leder for Utleiemegleren Lillestrøm, Tom Anders Andersen.

Øvre Romerike:

- Vi er i høysesong i utleiemarkedet og opplever fortsatt lav tilbudsside i Ullensaker. Det er stor aktivitet av leietakere som ønsker bolig, men få tilgjengelige objekter av visse boligtyper. Vi ser at det brennhete leiemarkedet i Oslo smitter over i vårt distrikt. Det er generelt stor interesse på visninger og vi opplever dessverre at mange godt kvalifiserte leietakere sliter med å finne seg en bolig å leie. De fleste må på vesentlig flere visninger enn tidligere for å få tilslag.

- Færre utleieboliger i markedet og økte kostnader for utleiere er faktorer som er med på å drive leieprisene opp. En 3- roms leilighet på Romerike, for eksempel, koster i gjennomsnitt 15 439 kroner, som er en prisøkning på 12% sammenlignet med samme periode i fjor, sier daglig leder i Utleiemegleren Jessheim, Tom Fjalestad.

Stavanger

Leieprisene for alle boligtyper i Utleiemeglerens portefølje i Stavanger holder seg stabilt sammenlignet med forrige måned. Mindre boligtyper med 1 eller 2 rom, og sentral beliggenhet øker mest. Gjennomsnittprisen for en 2-roms leilighet ligger på 12 321 kroner som en økning på 5% fra forrige måned, og en økning på 4,4% sammenlignet med juni i fjor.

- Høysesongen er i gang, og vi forventer stor pågang fra leietakerne i månedene som kommer, sier daglig leder i Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

Trondheim

- Det er stor aktivitet som vanlig i sommermånedene i Trondheim. Juni og juli er de månedene hvor vi normalt har flest inn- og utflyttinger. Leieprisene stiger vesentlig også i Trondheim, og vi merker at etterspørselen er større enn på mange år. Det er størst økning på 3- og 4-roms der boligene med sentral beliggenhet øker med hele 7-8% sammenlignet med fjoråret, sier daglig leder i Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan.

Kristiansand

Leieprisene for alle boligtyper i Utleiemeglerens portefølje i Kristiansand øker med 14,1% siden forrige måned.

- Det er høysesong i Kristiansand. Nye studenter skal ha en plass å bo, etablerte studenter bytter bolig, og mange starter i ny jobb rett over ferien. Utbudet av boliger i markedet er godt, men leieprisene stiger likevel for hver måned som går.

- Kommunen har fjernet kravet for dispensasjon om utleie for 4-og 5-roms i bofellesskap. Denne nyheten kom dessverre for sent, og vi har merket oss at flere slike utleieboliger allerede har blitt solgt da utleiere ikke fikk nok lønnsomhet.

- Studentskipnaden i Kristiansand starter til høsten å bygge over 300 nye studentboliger sentralt i byen. Vi ser frem til at disse boligene står ferdig, som vil gi et godt tilskudd i markedet, sier daglig leder i Utleiemegleren Kristiansand, Tor-Gunnar Albert.

Østfold

Leieprisene for alle boligtyper øker med 17% i vår portefølje i Østfold sammenlignet med forrige måned.

- I Østfold er det stor aktivitet på utleiemarkedet om dagen, med sterkt økende leiepriser og godt oppmøte på visninger, sier daglig leder i Utleiemegleren Østfold, Helge Hanch-Hansen.

Vestfold

Leieprisene for alle boligtyper øker med 6% i vår portefølje i Vestfold sammenlignet med forrige måned.

- Nå er det virkelig hett i leiemarkedet i Vestfold, og vi opplever stor pågang fra leietakere på visning. De fleste boligene vi annonserer blir leid ut fort. Dette er ikke uvanlig for årstiden, men vi opplever større pågang enn tidligere, sier daglig leder i Utleiemegleren Vestfold, Karsten Olsen.