Stillingsannonser som synger og selger

I juni vant Stendi både gull og sølv i årets Magnet Awards for «beste stillingsannonser». Nå vil markedssjef Kristoffer Alderin gjerne dele kunnskapen om hvordan du kan få stillingsannonser som både synger og selger.

Leder av Stendi Assistanse Finn Allan Mathisen, kreativt ansvarlig Wenche With og markedssjef Kristoffer Alderin i Stendi tok i mot både sølv og gull i kategorien Beste stillingsannonse på ANFOs Magnet Awards 15. juni 2023. ANFO Foto: ANFO

– Hensikten er klar, vi vil hjelpe andre bedrifter med å sikre seg gode kandidater, sier markedssjef i Stendi, Kristoffer Alderin.

Gode stillingsannonser kan spare bedriften din for flere hundre tusen kroner i annonsekostnader, det har det gjort for oss.

Annonser som skiller seg ut i mengden
En stillingsannonse med glimt i øyet og som skiller seg ut fra mengden, er avgjørende for å tiltrekke seg de beste kandidatene, og sikre at bedriften din får de rette menneskene. For å lage en engasjerende stillingsannonse, bør du formidle bedriftens kultur, verdier og arbeidsmiljø på en måte som appellerer til de rette kandidatene.

– Ved å spille på de rette ressursene i bedriften, investere tid og innsats i å lage gode stillingsannonser, vil du øke sjansene for å finne enkeltpersoner som ikke bare passer inn i rollen, men som også vil identifisere seg med verdiene til bedriften, og bidra til å drive virksomheten fremover. Dette er ikke bare fint for merkevaren, men kan også ha positive ringvirkninger som lavere sykefravær, fortsetter Alderin.

– Mitt beste tips er: la kandidatene bli kjent med deg, men ta en titt i speilet først.

At marked-, kommunikasjon og HR-avdelingen drar i samme retning som kjernedriften er kritisk for å treffe blink. Om disse avdelingene ikke kjenner til kjerneområdets ambisjon og gruppedynamikk, kan man heller ikke forvente å treffe de rette kandidatene. Ofte ser vi at bedrifter ender opp med å kommunisere en lang liste med krav, heller enn å fortelle hva bedriften faktisk kan tilby, eller har av ambisjoner for fremtiden.

Ønsker din bedrift gratis foredrag av de som står bak «Norges beste stillingsannonser?»

I så fall kan du gjøre følgende: Send kristoffer.alderin@stendi.no en e-post med bedriftsnavn, din stillingstittel, bransje og begrunnelse for ønske om foredrag. Spesielt marked, kommunikasjon og HR oppfordres til å delta, og Stendi åpner for å holde fem foredrag i 2023.

Markedssjef i Stendi, Kristoffer Alderin.

Om oss

Stendi er Norges største private omsorgsaktør, og leverer et rikt spekter av tjenester innen barnevern, bo- og omsorgstjenester, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og hjemmebaserte tjenester til stat og kommuner.