Direktoratet for byggkvalitet

Vil hjelpe kommunene med effektiv rådgiving i byggesaker

Del

Før sommeren fikk prosjektet «Ingen sak med byggesak» 1.5 millioner kroner i utviklingsmidler fra Stimulab.

Direktoratet for byggkvalitet samarbeider med KS, med mål om å finne nye løsninger som avlaster kommunenes byggesaksavdelinger.

Ufortjent dårlig rykte

Undersøkelser fra både KS og DFØ viser at landets plan- og bygningskontorer er blant de myndighetene med lavest tilfredshet og tillit blant innbyggerne. 

- Kommunale byggesaksavdelinger har ofte et ufortjent dårlig rykte. Det sitter kompetente saksbehandlere over hele landet som skal gi råd og veiledning, samtidig som de skal holde tempoet oppe på selve saksbehandlingen. Og alt dette mens avdelingene skal være selvfinansiert, sier direktør i Direktoratet for byggkvalitet, Per-Arne Horne. 

Ny teknologi kan gi nye løsninger

Veiledning rundt byggesaker er en stor tidstyv for stat, kommuner og innbyggere. Opptil 15 sektormyndigheter med ulike krav kan være involvert i en byggesak, og det finnes ingen samlet veiledning. Det nye prosjektet skal utforske samarbeid på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer, med mål om å finne innovative og digitale løsninger for den kommunale rådgivningen i byggesaker. Dette inkluderer å undersøke muligheten for utvikling av store språkmodeller innen kunstig intelligens.

- Vi gleder oss til å sette i gang, sammen med gode kolleger fra KS. Vi ser også frem til å finne motiverte pilotkommuner som kan hjelpe oss med å løse denne floken. Den teknologiske utviklingen gjør at vi i dag kan finne løsninger som ikke var tenkelige bare få år tilbake, sier avdelingsdirektør i Direktoratet for byggkvalitet, Therese Brøndum.

På lag med kommunene

Stimulab er et samarbeid mellom Digdir og Design- og arkitektur Norge (DOGA), og har siden 2016 vært en pådriver for at offentlig sektor jobber på tvers av tjenester og fagområder. Et viktig mål med ordningen er at ulike offentlige virksomheter skal samarbeide på ny måter og koordinere seg bedre for å skape effektive og brukervennlige tjenester.

- Et bedre samarbeid på tvers av sektorer, vil bidra til at innbyggere i hele landet får tjenester med rett kvalitet og til rett tid. Dette vil gi store samfunnseffekter og blant annet sikre bedre kvalitet på tjenestene, sier Brøndum. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Direktoratet for byggkvalitet (DiBK)

Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) er et nasjonalt kompetansesenter innenfor bolig- og byggkvalitet og sentral myndighet på flere områder innenfor bygningsdelen av plan- og bygningsloven.

Vårt arbeid er rettet mot kommunene, aktørene i byggeprosessen og byggevaremarkedet. Direktoratet skal ha oversikt over hvordan regelverket virker, og ha god kunnskap om og bidra i den faglige utviklingen i samhandling med kommuner, byggenæringen og andre aktører.

En viktig oppgave er å øke kunnskapen i samfunnet - spesielt i byggenæringen og kommunene - om byggeregler, byggkvalitet og byggesaksprosess.
Direktoratet for byggkvalitet er et virkemiddel for å realisere bygningspolitikken. Direktoratet skal bidra til å oppfylle to hovedmål:

  1. Raskere boligbygging og gode byggkvaliteter
  2. Forvaltningen av bolig- og bygningssektoren skal være effektiv og brukerrettet.

Følg pressemeldinger fra Direktoratet for byggkvalitet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Direktoratet for byggkvalitet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Direktoratet for byggkvalitet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye