AI, roboter og virtuelle prøverom: Slik shopper vi i 2041
Virtuelle prøverom, robothjelp i fysisk butikk og personlige stiltips ved hjelp av AI. Dette er blant de mange nyvinningene forbrukerne forventer av fremtidens shoppingopplevelser – som de vil ha både mer personlig og bærekraftig.
Den neste generasjon kunder vil nemlig ha en shoppingopplevelse med langt mer teknisk innovasjon enn slik det er i dag. Det viser Klarnas nye globale rapport «The future of retail», som er gjort i forbindelse med at shopping- og betalingsløsningen i år fyller 18 år.
Hvordan tror dagens 18-26 åringer de vil shoppe om 18 år – i 2041?
– I den vestlige verden i dag foretas rundt 8 av 10 nettkjøp etter søk. De resterende er basert på personlige anbefalinger. I Kina er det derimot stikk motsatt. Her drives 8 av 10 kjøp av personlige anbefalinger. Denne rapporten viser at shoppere i vestlige markeder også ønsker dette, som allerede nå er tilgjengelig i Klarnas app – drevet av AI og kjøpshistorikk. Neste generasjons shoppere forventer at produktene skal finne dem, ikke motsatt – slik som ofte er tilfelle i dag, sier Chief Marketing Officer i Klarna, David Sandström.
Hele 5000 forbrukere fra Vest-Europa og USA har svart på undersøkelsen som ligger til grunn for rapporten. I tillegg til råd fra roboter i fysiske butikker, er forskjellig type AI-drevne tjenester for en smidigere shoppingopplevelse blant deres forventninger til hvordan shopping bør være om 18 år.
Her er noen av det «Generasjon Z» (18-26 år) tror og håper vil være fremtidens shopping – i 2041:
- Mer persontilpasset:
Mer enn halvparten (56 %) av de spurte ønsker en mer shoppingopplevelse mer tilpasset dem i fremtiden. På ønskelisten står blant annet en egen personlig virtuelle assistent som kan gi skreddersydde shopptingtips (42 %), Det mange ønsker hjelp med når det gjelder kleskjøp, er å få anbefalinger til klesvalg for forskjellige typer formelle og uformelle anledninger.
- Flere åpne for robotrådgivere i fysiske butikker
Hele 45 % i aldersgruppen 18-26 år synes det hadde vært topp om en robot kom bort til dem i en klesbutikk og tok målene deres. Ytterligere 23 % er usikre på egen reaksjon, spesielt i forhold til hvordan roboten så ut og hvordan den oppførte seg. De siste 32 prosentene ville forlatt butikken med robotbetjening.
- Mange ønsker å prøve klær virtuelt eller få AI-hjelp
Selv om drøyt halvparten av Gen Z (51%) oppgir at de også i fremtiden kommer til å prøve klær slik de gjør i dag, tror også hele 36 prosent i aldersgruppen at de vil bruke virtuelle prøverom i 2041. Slik kan du se hvordan klærne ser ut på deg, uten faktisk å ta de på deg, eller for den saks skyld- være i en fysisk butikk. 1 av 5 tror også de i 2041 kan ha en egen personlig AI-assistent som forteller dem hva som passer av klær akkurat til dem – både stil og størrelse – så de slipper prøverommet.
- Bedre shopping med utvidet virkelighet i fysisk butikk
Den unge generasjonen er også klart mer positiv til bruk av utvidet virkelighet for å forbedre shoppingopplevelsen i fysiske butikker. Hele 3 av 4 mener denne type teknologi – hvor den virkelige verden kombineres med den digitale, for eksempel ved prøving av klær – vil gjøre shoppingopplevelsen bedre.
- Sirkulærøkonomi blir viktigere – flere vil kjøpe og selge brukt
En majoritet (61 %) mener også at sirkulærøkonomien, som plattformer for å kjøpe og selge brukte produkter, bør være en større del av shoppingindustrien i 2041. Blant Gen Z mener hele 4 av 10 at de om 18 år både vil selge og kjøpe brukt oftere enn de gjør i dag. Nesten like mange (38 %) ønsker også at flere butikker bør tilby muligheten for å få reparert produkter enn det som er tilfelle i dag.
Chat GPT: Utbredt bruk av utvidet og virtuell virkelighet i 2041
Klarna inngikk nylig et samarbeid med Open AI for, med hjelp av AI-roboten Chat GPT, å kunne gi sine kunder smartere shoppingtips og mer personlig informasjon. I The future of retail-rapporten, har Chat GPT følgende kommentar til hvordan shopping vil se ut om 18 år:
– Den største forandringen for forbrukerne når de handler i 2041 vil sannsynligvis være den utbredte bruken av utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR). Dette gjør det mulig for dem å prøve produkter og oppleve dem før du kjøper. Dessuten kommer personlige produktanbefalinger – basert på deres tidligere kjøpemønster og preferanser – bli enda bedre og vanligere. Dette gjør shoppingopplevelsen deres mer effektiv og skreddersydd deres individuelle behov.
* Den representative forbrukerundersøkelsen er gjennomført i samarbeid med analysebyrået Dynata i april 2023 blant 5500 forbrukere i de fem landene USA, Sverige, Storbritannia, Tyskland og Frankrike.
Kontakter
press@klarna.com
Bilder
Om oss
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom