NorgesGruppen

Rekordlang sesong for norske jordbær!

Del

Akkurat nå er det høysesong og denne uken har vi norske jordbær i alle NorgesGruppens butikker. Men takket være ny teknologi og godt samarbeid mellom produsenter og handelen vil vi ha norske jordbær tilgjengelig til godt uti oktober. 

MENY Dagfinn Mysen

Det er få ting som nordmenn hegner så mye om og er så opptatt av som norske jordbær. Den unike smaken og sødmen slår det meste av importbær. Derfor er det ekstra gøy å se at satsingen «Jordbærløftet» som NorgesGruppen tok initiativ til sammen med Bama og Gartnerhallen, nå bærer frukter. Da satsingen ble lansert høsten 2021 var målet 50 prosent mer norske jordbær innen 2025. Og allerede første sesong var halvparten av målet nådd. Om værgudene er med oss vil vi ta ytterligere 10 prosent av målet denne sesongen, og se en økning på noe over 200 tonn.

Hovedårsaken til den positive utviklingen er satsingen på såkalt TableTop-dyrking av jordbær. Det  betyr at bærene dyrkes i tunnel på bord og dermed er mindre utsatt for vær og vind og gir mer forutsigbare avlinger. Avlingene blir også større og bærene er enklere å plukke.

- Vi har over tid sett at færre bønder satser på tradisjonell jordbærdyrking, blant annet fordi det er økonomisk utfordrende og ekstra risikofylt med tanke på været. Interessen for norske bær er imidlertid like sterk, og derfor tok NorgesGruppen initiativ til Jordbærløftet, sier Pål Westby.

Det har ført til at flere nå satser på TT-produksjon og at sesongen for norske jordbær dermed kan forlenges i begge ender. Frilandsbærene er fortsatt viktige, men veksten skjer nå hovedsakelig via TT. Den nye metoden gjør det også mulig å dyrke jordbær i større deler av landet, også i Nord-Norge.

Som del av prosjektet jobbes det også iherdig med å få frem de beste jordbærsortene, som leverer på den smaken som nordmenn forventer. Årets sorter vil først og fremst være Malwina, Favori, Korona og Sonata.

Norske jordbær vil måtte dele plassen med importbær i deler av sesongen, men fra slutten av juni og en stund fremover regner vi med full dekning på norske bær. Målet er å gjøre denne perioden gradvis lengre.

Fakta om jordbær:

  • NorgesGruppens butikker (KIWI, SPAR, MENY, Joker, Nærbutikken) selger 2400 tonn i året
  • Største sortene: Malwina, Favori, Korona, Sonata
  • Ifølge tall fra OFG (Opplysningskontoret for frukt og grønt), så mener 87 prosent av nordmenn at norske jordbær smaker best.
  • 70 prosent mener det ikke blir sommer uten norske bær

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Table Top-produksjon av jordbær
Table Top-produksjon av jordbær
Last ned bilde

Om oss

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 29 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 44 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye