Danske Alchemist kåret til den femte beste restauranten i verden

I årets kåring av The World's 50 Best Restaurant gjorde den omtalte restauranten Alchemist et hopp ifra 18. til 5. plass på den anerkjente listen. I tillegg mottok den københavnbaserte restauranten prisen for Art of Hospitality for sitt utsøkte vertskap.

"Dette har vært en av de mest intense kveldene i mitt liv! Jeg er dypt takknemlig for denne anerkjennelsen. Det føles fortsatt utrolig å være blant de beste på listen sammen med så mange andre utrolige restauranter, mange av dem har vært en stor inspirasjon for meg i min karriere," sa hovedkokken og medeieren Rasmus Munk etter prisutdelingen i Valencia, Spania.

Restauranten Alchemist i København åpnet for nesten fire år siden og lanserte en engasjerende og aktivistisk gastro-teatralsk opplevelse som kombinerer kunst, visuell teknologi, musikk, gastronomi og vitenskap. Årets plassering på listen over de 50 beste betyr at Alchemist har klatret 13 plasser, fra 18. til 5., siden i fjor.

"Da vi åpnet Alchemist og jeg lanserte min visjon om Holistisk Matlaging, var jeg veldig klar over at vi risikerte å bli ekskludert fra guider og lister fordi det ikke er det man vanligvis forventer av en tradisjonell middag på en restaurant. Jeg er så glad og stolt over at 50 Best-stemmene har erkjent at gastronomi og kunst er sammenkoblet - og at en opplevelse som vår er verdt å reise for. Vi jobber veldig hardt for å gi hver eneste gjest en unik opplevelse, og denne prestasjonen er like mye en hyllest til mitt fantastiske tverrfaglige team som til meg selv som kokk," sier Rasmus Munk.

En kveld på Alchemist finner sted i fem forskjellige omgivelser, med en planetariumkuppel som hovedspisesal. Under opplevelsen blir gastronomien forsterket av kunst, drama, musikk, sensorisk stimulering og 3D-teknologi. Flere av rettene formidler sterke politiske og miljømessige budskap - som kommenterer for eksempel plastforurensning, barnearbeid og organdonasjon.

At hvert eneste medlem av personalet er en integrert del av opplevelsen, ble ytterligere understreket da Alchemist-serviceteamet mottok prisen Art of Hospitality.

"Å motta denne prisen er en enorm ære, og det vil gi en energiboost for alle medlemmene i mitt fantastiske team på Alchemist. Min visjon for vår serviceinnstilling er 'usynlig service'. Vi er alle likeverdige på gulvet, ingen står frem, og hver minste detalj vi utfører i service støtter den dramatiske strukturen og fortellingen som bærer gjestene gjennom den 5-6 timer lange opplevelsen," sier Lykke Metzger, daglig leder ved Alchemist.

Lars Seier, majoritetseier av Alchemist, var også til stede i Valencia under avsløringen av listen.

"Jeg er utrolig glad og stolt over dette teamet som har kommet så langt på så få år. Og for å toppe det hele er prisen Art of Service en fantastisk prestasjon for front-of-house-teamet," sa han rett etter seremonien.

Alchemist er for øyeblikket den eneste danske restauranten på listen over verdens 50 beste restauranter for 2023, men restaurantene Jordnær og Kadeau befinner seg på henholdsvis 57. og 91. plass på den utvidede listen over de 51–100 beste restaurantene, som ble utgitt tidligere denne måneden.

----------------------------------------------------------------

ALCHEMIST FACTS

Location: Alchemist is located on Refshaleøen in Copenhagen, Denmark, in a warehouse where The Royal Danish Theatre used to build and store their back drops.

Architecture and art Chef Rasmus Munk designed the new Alchemist himself back in 2016. Architect Michael Duncalf of Duncalf Ltd (UK) got involved in the end of 2017. The interior at Alchemist is contemporary with a high focus on aesthetics, art, and technology, far away from the color palette and the interior styles thatcharacterize a traditional restaurant.
The massive bronze doors that lead into Alchemist measure 100 sq ft (8 ft wide and 13 ft tall) and are
designed by Danish Artist Maria Rubinke.
The height from floor to ceiling in the main lounge is over 74 feet (22 meters) with a view into
Alchemist’s test kitchen. 200 tons of steel went into the construction of the gigantic planetarium dome, which lies at the heart of Alchemist. The dome has a diameter of 57 feet (18 meters), with 12 mapping projectors supplying the guests at the winding dining bar with a 360-degree visual experience whence dining. Guests pass through two installation rooms during the dining experience. The current theme for the rooms is Identity, and one performance centers on different perspectives of personality while another
one uses childhood memories to evoke the feeling of freedom.
´The sonic identity of Alchemist is created by music producer and composer Lars Bork Andersen with
the composition “A voyage of sound through mystical spaces”.
The owners of Alchemist are Rasmus Munk and former CEO of Saxo Bank, Lars Seier Christensen – who
is the majority owner.
Alchemist was awarded two stars from The Michelin Guide in 2020, 2021, 2022 and 2023 and was
named Best Restaurant in Denmark by the White Guide in 2019, 2021, and 2022. Alchemist is
currently placed at no. 18 on the Worlds 50 Best list.

The Alchemist experience: The Alchemist experience is divided into 5 acts and consists of 50 edible and non-edible “impressions”. Several dishes as well as the visual content in the planetarium dome carry strong political and environmental messages – commenting on for example plastic pollution, gavage and organ donation. The menu can be accompanied by one of three different wine pairings, an experimental pairing, or a house made non-alcoholic beverage pairing mainly focusing on kombucha, water kefir, and tea. An evening at Alchemist will take between 4 to 6 hours depending on each individual guest/party.
Alchemist seats 52 guests in one seating per evening.

Følg pressemeldinger fra VisitDenmark Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VisitDenmark Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra VisitDenmark Norge

Dronning Margrethe fortsetter sitt kunstneriske virke14.3.2024 12:10:43 CET | Pressemelding

Denne sommeren markerer den niende gangen Dronning Margrethe tar på seg oppgaven med å designe scenografien og kostymene til en ballettforestilling som settes opp i Tivoli mitt i København. Forestillingen er basert på Hans Christian Andersens fortelling "Kloss Hans", med den anerkjente komponisten og dirigenten Philip Faber. Den prisbelønte koreografen og solisten fra Den Kongelige Danske Ballett, Tobias Praetorius, har ansvaret for koreografien. Balletten har premiere den 22. juni 2024 på Tivolis Pantomimeteater.