Nordic Leisure Travel Group inngår samarbeid med aktører innen «Direct Air Capture»

Nordic Leisure Travel Group, som eier reisearrangørene Ving, Spies, Tjäreborg og Sunclass Airlines, har inngått en intensjonsavtale med selskapene Nordic DAC Group AB og Carbon Removal AS. Det norske selskapet Carbon Removal planlegger å ha et fangstanlegg klart innen 2027 for å samle inn karbondioksid fra luften ved såkalt Direct Air Capture (DAC), som deretter skal lagres permanent 2,6 km under havbunnen i Nordsjøen. Det fangede karbondioksidet kan også brukes som en ressurs i industrien, for eksempel i produksjonen av bærekraftig flydrivstoff (SAF).

Foto: Northern Lights

"Vi har et langsiktig mål om netto nullutslipp innen 2050 for all vår egen flytrafikk. Flytrafikken er den klart største bidragsyteren til vårt karbonavtrykk, og i de kommende årene skal flåten blant annet oppgraderes til den nyeste generasjonen Airbus-fly. Flytypen genererer 23% mindre CO2-utslipp per passasjerkilometer sammenlignet med tidligere langdistansefly. Vi har også startet et samarbeid med produsenter av mer bærekraftige drivstoff, som e-SAF, og vi er klare til å bruke dem så snart de er tilgjengelige på markedet. Samtidig ser vi viktigheten av å satse på ny teknologi som Direct Air Capture, hvis vi skal nå målene for 2050", sier Magnus Wikner, konsernsjef i Nordic Leisure Travel Group.

Ifølge FNs klimapanel IPCC vil ikke utslippsreduksjoner i seg selv være nok til at verden kan oppnå netto nullutslipp innen 2050. Det vil kreve ulike typer teknologiske innovasjoner, der en av de viktigste komponentene blir å fjerne karbondioksid fra atmosfæren.

"For Nordic Leisure Travel Group betyr samarbeidet at vi ønsker å lære mer og utnytte de mulighetene som finnes, og på sikt vurdere bruken av Direct Air Capture. Norge er ledende på dette området, og vi er glade for å ha inngått en intensjonsavtale med Nordic DAC Group og Carbon Removal", fortsetter Magnus Wikner.

Carbon Removal AS er en norsk utvikler av storskala Direct Air Capture-anlegg (DAC).

Selskapets flaggskipprosjekt er NorDAC-prosjektet i Øygarden utenfor Bergen, med kapasitet til å fange opp 500 000 tonn CO2 direkte fra luften årlig, i første faste. Utvikleren ser også på muligheten for å utvide fangsten til 1 million tonn. Teknologien er utprøvd og finnes blant annet i Canada. Ved direkte luftfangst brukes store vifter til å suge inn luft fra omgivelsene, slik at den kommer i kontakt med en vannløsning som fanger opp karbondioksidet fra luften. Gjennom oppvarming og kjemiske reaksjoner kan karbondioksidet deretter utvinnes, transporteres og lagres permanent. Ambisjonen er å gjøre dette ved hjelp av Northern Lights-infrastrukturen, som er en av Norges største satsninger for lagring av karbondioksid under havbunnen i Nordsjøen, og som for øyeblikket er under bygging i Øygarden.

"Norge er meget godt posisjonert til å være en drivkraft for karbonfangst i stor skala. Vi er fokusert på å bruke våre fornybare energiressurser og ekspertise innen CCS, geologisk lagring av karbondioksid og olje- og gassindustrien for å bidra til globale og nasjonale klimamål. Utviklingen av DAC i industriell skala kan gjøre Norge til en ledende nasjon innen karbondioksidavskillelse, og det utgjør en viktig forretningsmulighet ettersom det forventes å være et enormt marked for å fjerne CO2 fra atmosfæren. Vi ser frem til samarbeidet med Nordic Leisure Travel Group og Nordic DAC Group angående en rolle for NorDAC i avkarboniseringen av flytransport", sier Eirik Lilledahl, grunnlegger av Carbon Removal.

Carbon Removal samarbeider med Nordic DAC Group, som blant annet tilbyr sertifikater for karbondioksidfjerning, Direct Air Capture (DAC). Tjenesten inkluderer forhåndskjøp av DAC-kreditter og deltakelse i DAC-prosjekter.

"Avtaleerklæringen med Nordic Leisure Travel Group viser en ledende, nordisk aktør innen reisebransjen som ønsker å være i forkant og bruke Direct Air Capture (DAC) som et klimaverktøy, sier Finn Eriksson, medgrunnlegger av Nordic DAC Group AB. Målet med Direct Air Capture er å fjerne uunngåelige, vanskelig reduserbare og historiske CO2-utslipp for å oppnå klimamålene. Dette samarbeidet blir et betydningsfullt DAC-eksempel i Norden, som åpner nye muligheter i dialogen med kunder og aktører innen fly- og reiselivsbransjen."

For mer informasjon:

www.directaircapture.com

Nordic Leisure Travel Group, NLTG, er Nordens ledende reisearrangør og tilbyr reiser, både klassiske pakkereiser og skreddersydde reiser med rutefly og cruise. I gruppen inkluderer reisearrangørene Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flyselskapet Sunclass Airlines, samt deres egne konsepthoteller Sunprime Hotels og Sunwing Family Resorts, Ocean Beach Club, og vennene Lollo & Bernie. Ving eies av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds og TDR Capital.

Om oss

Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 170 reisemål i over 40 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon og i utvalgte reisebyråer over hele landet.

Følg pressemeldinger fra Ving Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ving Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ving Norge

Sterk start på reiseåret 2024 – vinterferien er snart utsolgt31.1.2024 09:16:40 CET | Pressemelding

Kulde, frost, snø og vind har preget årets første måned, og vinterværet har påvirket bestillingene av reiser til solrike og varme reisemål. Ving, Norges største reisearrangør, har vært i full sving med salg av reiser siden nyttår og opplevde forrige uke en imponerende økning på hele 33 % i antall vinterbestillinger, sammenlignet med samme uke i fjor. I vinterferieukene (uke 8 og 9) er 97 % av alle charterreisene utsolgt og hele 9400 nordmenn har valgt Ving for å sikre seg en solfylt vinterferie.

Ving ser imponerende økning i antall reisende8.1.2024 08:37:54 CET | Pressemelding

Året 2023 var en betydelig opptur for reiselivet og reiseaktiviteten nærmer seg gradvis nivåene før pandemien. Norges største reisearrangør, Ving, kan rapportere om en imponerende økning på over 17 prosent i antall reisende i 2023 sammenlignet med året før. Dette understreker at reiser er noe som nordmenn prioriterer høyt og denne trenden ser ut til å fortsette inn i 2024. Dette til tross for økonomisk usikre tider, krig og uro, samt en svekket norsk krone.

Ving lanserer tre nye spennende storbyer5.1.2024 09:20:09 CET | Pressemelding

Det er en stor etterspørsel etter weekendreiser til byer i Europa og nå presenterer Ving tre nye, spennende reisemål. De pulserende storbyene Wroclaw og Valencia, samt den sjarmerende byen Bergamo i Nord-Italia, utgjør de nyeste tilskuddene i Vings utvalg. For disse reisemålene tilbyr Ving hoteller med sentral beliggenhet og flytilbud med fleksible reiselengder, året rundt. En rykende fersk undersøkelse fra Virke* viser at hele 4 av 10 planlegger en weekendtur til utlandet i 2024.