Norsk Pantelotteri

Vant først 50 kroner – så kom sjokket

Mandag morgen skulle kvinnen i 40-årene handle lunsj på Meny Sørlandsparken og pante noen flasker, som hun satset i Pantelotteriet. Først vant hun 50 kroner og var veldig fornøyd. Da hun satset enda mer i lotteri, kom sjokket.
Slik ser pantelappene ut. Først vant hun 50 kroner, og så kom alle nullene. Foto: Privat

– Jeg hadde med meg tre poser med pant, og etter at jeg hadde puttet på tomflaskene fra den første posen så stoppet maskinen. Jeg fortet meg med å trykke på Røde Kors-knappen, slik jeg pleier å gjøre. Så kom en fanfare, og jeg vant 50 kroner. Da ble jeg egentlig mer enn fornøyd, forteller kvinnen, som ønsker å være anonym.

Sjokkert og forvirret
Da hun fortsatte å pante resten av boksene og flaskene valgte hun igjen å delta i Pantelotteriet, denne gangen med en innsats på 28 kroner.
– Så kom fanfaren enda en gang, og en veldig lang pantelapp. Jeg prøvde å lese hva som sto, men så bare masse nuller. Da gikk jeg ut i bilen for å lese skikkelig. Jeg ville ikke juble før jeg var helt sikker, sier hun.

Til slutt så hun det. På pantelappen sto det at hun hadde vunnet én million kroner.
– Jeg ble helt sjokkert. Det er bare helt utrolig å vinne så mye penger. Men jeg ble så forvirret at jeg ikke fikk kjøpt meg noe lunsj, forteller den heldige vinneren.

Da hun til slutt kom på jobben, fortalte hun det til kollegaen sin.
– Da ble det enda mer jubel. Og så bestilte vi sushi til lunsj, og fikk feiret litt.

Den kvelden ble det enda mer feiring, sammen med mannen sin og gode naboer.
– Vi serverte ekte sørlandsk bløtkake og sjokoladekake, og vi voksne fikk litt vin i glasset.

Hun har allerede noen tanker på hva alle pengene skal brukes til.
– Jeg har lyst til å bruke en del på barna mine, som holder på å etablere seg. Og så har vi lyst til å få til en ekstra reise i tillegg til sommerferien, sier kvinnen.

Avgjørende betydning
Den lokale Røde Kors-lederen i Kristiansand, Bjørn Erik Tobiassen, er glad for å høre om den nye pantemillionæren.
– Gratulerer så mye til den heldige vinneren. Pantemidlene fra Kristiansands innbyggere har avgjørende betydning for vårt arbeid. Vi har mer enn 20 aktiviteter innenfor oppvekst, omsorg, migrasjon og hjelpekorps. I 2022 ga de frivillige i Kristiansand Røde Kors 70 000 tjenestetimer. Pengene fra Pantelotteriet har vi blant annet brukt på å starte opp aktivitetshuset for ungdom, Fellesverket midt i Kristiansand sentrum. Dette er en lavterskel møteplass for unge med gratis mat, arbeidstrening, samt aktiviteter som Leksehjelp og Gatemegling, sier Tobiassen.
– Vi skal også satse på møteplasser og opplevelser for flyktninger i Kristiansand. Så tusen takk til alle som støtter oss på denne måten og gjør arbeidet vårt mulig, sier Røde Kors-lederen.

Det ble god stemning på Meny Sørlandsparken den morgenen.
– Dette var utrolig moro! Det er mange som kommer hit for å pante, og som også velger å trykke på Røde Kors-knappen. Det er andre gang vi kan gratulere en pantemillionær her i butikken, så dette var en stor og hyggelig overraskelse, sier butikksjef Elin Pedersen Haye.

Bilder

Kvinnen vant én million, med en innsats på 28 kroner. Foto: Privat
Last ned bilde
Butikksjef Elin Pedersen Haye (th.) og Kristin Hansen, assisterende butikksjef, gleder seg over enda en pantemillionær i butikken deres. Forrige gang det skjedde på Meny Sørlandsparken var i 2020. Foto: Meny

Om Norsk Pantelotteri

Norsk Pantelotteri

230 80 000https://pantelotteriet.no/

Følg pressemeldinger fra Norsk Pantelotteri

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Pantelotteri på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Pantelotteri