Skolebrød i alle farger og størrelser

Purke, 12-øres, pai, skolebolle eller skillings. Den folkekjære bollen har mange navn. Fredag 16. juni er det skolebrødets dag. Da er det lov til å kose seg litt ekstra. Vi gir deg oppskriftene til å bake skolebrød i alle størrelser og farger.
Anette Fjelleng Hansen i MatPrat og Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn oppfordrer alle til å feire et flittig år på skole eller jobb med nybakte skolebrød fredag 16. juni. (Foto: BrodogKorn.no)

Populære skolebrød

Skolebrødet ble trolig bakt for første gang på 50-tallet og har siden den gang blitt en favoritt blant folk her til lands. Ja, skolebrødet er faktisk den kategorien søte bakverk som norske bakerier selger mest av. Fredag 16. juni er skolebrødets dag og bakerier i hele landet markerer dagen med saftige og gode skolebrød.

Hva er det som gjør skolebrød så populære?

– Skolebrød er kjempegodt! Hva er vel bedre enn en hvetebolle med vaniljekrem, melisglasur og kokos? I tillegg er skolebrødet norsk – en særegen bakst for oss. Derfor hyller vi skolebrødet med en helt egen dag, forteller Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn.

Kjøp på bakeri, butikk, eller bak hjemme

– Skolebrød er en bakst alle kan få til. Det er gøy å lage, både for liten og stor - og en bonus er at du får en deilig duft i hele huset. Skal du gjøre ekstra stas på skolebrødene eller bake dem sammen med barna, kan du gjerne pynte dem i alle mulige farger. De nybakte skolebrødene er supre å dele med familie, venner eller naboer. Men, har du lyst på skolebrød og ikke tid til å bake, er det enkleste å gå innom ditt nærmeste bakeri eller butikk, og kjøpe akkurat så mange du trenger, sier Nordbø.

Og nå til et litt «kontroversielt» spørsmål: Hva er egentlig den rette måten å spise skolebrød på?

– Her er det sikkert mange ulike meninger. I 2021 gjorde vi en undersøkelse hvor 47 % svarte at de sparte eggekremen i midten til slutt, mens 50 % svarte at de spiser skolebrødet som en vanlig bolle. Resten husket ikke, forteller Anette Fjelleng Hansen, matfaglig rådgiver i MatPrat, som selv alltid sparer kremen til slutt.

Tre oppskrifter, tre størrelser

Small: Miniskolebrød er perfekt for små barnehender og for å mette små mager, så kan eventuelt de voksne ta to.

Medium: Ingenting slår en "klassiker" – perfekt å dele eller ha på lur i fryseren.

Large: Dette kjempeskolebrødet er skapt for å deles. Her er det bare å invitere hele nabolaget.

I alle farger: Har du lyst til å gjøre en litt annerledes vri på noen av bollene? Her ser du hvordan du blander din favorittfarge i kokosen til fargerike skolebrød.

– Det blir sjelden rester av nybakte boller. Om det likevel er skolebrød igjen, kan alle – både small, medium og large – fryses og ligge på lur til neste gang du har lyst på noe godt, avslutter Nordbø.

Small: Er du litt fysen på noe godt, men ikke kjempesulten. Lag miniskolebrød. (Foto: BrodogKorn.no)
Medium: Akkurat passe sulten og lyst på et klassisk skolebrød? (Foto: BrodogKorn.no)
Large: Det største skolebrødet du trolig har sett. Her er det bare å invitere hele nabolaget. Unngå matsvinn, så vær sikker på at det er flere som er sultne før du lager denne. (Foto: BrodogKorn.no)
I alle farger: Har du lyst til å gjøre en litt annerledes vri på noen av skolebollene over? Her ser du hvordan du blander din favorittfarge i kokosen. (Foto: BrodogKorn.no)

Lørenveien 40

Opplysningskontoret for brød og korn (OBK) ble etablert høsten 2007 for å drive merkenøytral opplysningsvirksomhet på vegne av alle aktørene i verdikjeden. Formålet er å øke kunnskapen om, og fremme forbruket av, korn, mel, brød og andre bakervarer hos forbrukerne og andre målgrupper.

OBK har som mål å øke kunnskapen om hvor viktig sunne bakervarer og kornprodukter er i det daglige kostholdet. OBK forholder seg alltid til de til enhver tid gjeldende offentlige kostholdsråd.

Bildearkivet til Opplysningskontoret for brød og korn

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn