Rottefella

Rottefella med seier i viktig patentsak

Borgarting lagmannsrett har gitt Rottefella og Madshus medhold i patentsaken om flyttbare bindingssystemer mot Amer Sports. – Denne dommen gir en nødvendig trygghet til bedrifter i Norge som tar risiko og investerer i utvikling av ny teknologi og nye løsninger. Avgjørelsen vil bli lagt merke til, og står igjen som en viktig seier for alle som satser på innovasjon.
Torstein Myklebostad, administrerende direktør i Rottefella

Rettssaken handlet om bindingssystemet MOVE som Rottefella lanserte i 2018 etter flere år med produktutvikling. Systemet er laget for å flytte bindingen på langrennsski for å få bedre feste eller bedre glid uten at man må ta av skiene. Produktet er beskyttet av Rottefellas eget patent samt et ytterligere patent lisensiert fra Madshus. Da konkurrentene Salomon og Atomic, gjennom deres felles eier, Amer Sports, lanserte et likt produkt under tre år senere, gikk Rottefella og Madshus til sak for brudd på patentrettigheter. I fjor sommer ga Oslo tingrett fullt medhold til Rottefella og Madshus. Dommen ble anket av Amer Sports, og Borgarting lagmannsrett har nå kommet frem til samme resultat som tingretten. Tingrettens forbud mot markedsføring og omsetning opprettholdes også fullt ut.

– Rottefella har i alle år satset på å utvikle nye og unike produkter som bidrar til å øke interessen og gleden ved å drive sports- og fritidsaktiviteter for alle typer utøvere. Med MOVE-systemet tilbyr vi en skibinding som kan flyttes raskt og enkelt med et håndgrep mens man har skiene på – også i fart. Dette er et innovativt produkt som er blitt svært godt mottatt av sportsbransjen og forbrukerne, sier Myklebostad.

Rottefellas prosessfullmektig i saken, Halvor Manshaus i advokatfirmaet Schjødt, mener dommen har viktige prinsipielle avklaringer.

– Dessverre finnes det flere eksempler der store internasjonale aktører legger seg for tett på norske oppfinnelser, og denne viktige dommen vil ha en preventiv virkning for å hindre at dette skjer i fremtiden. MOVE-systemet er et eksempel på en innovasjon som har krevet store investeringer over tid. Slik investeringer i nye oppfinnelser forutsetter et effektivt vern gjennom patentsystemet. Nå stadfestes denne beskyttelsen gjennom en klar og tydelig dom, sier Manshaus.

Rottefella og Madshus tilkjennes en erstatning for økonomisk tap på 9,2 millioner kroner. Rottefella får dekket 4,4 millioner kroner i sakskostnader for lagmannsretten. Fra tingretten fikk Rottefella dekket 5,6 millioner kroner i sakskostnader.

Fakta om Rottefella

• Etablert i Oslo i 1927 av Bror With.
  • Holder til på Kjellstad i Lier.
  • Omsatte i 2022 for 185 millioner kroner. Har 53 ansatte.
  • Produserer fra 800.000 til en million bindinger i året, hvorav 70 prosent går til eksport.

Fakta om Rottefella MOVE bindingssystem

• Rottefella MOVE gjør det mulig å flytte bindingen på en rask og enkel måte uten å ta av deg skiene.
  • Rottefella MOVE gir deg bedre skiopplevelser og skiprestasjoner.
  • På klassiske ski (smøre- og felleski) gjør Rottefella MOVE det mulig å enkelt flytte bindingen for bedre feste og glid.
  • På skøyteski gjør Rottefella MOVE det mulig å enkelt flytte bindingen for optimale ski under alle forhold.
  • Rottefella har en portefølje av MOVE enheter – og en MOVE til alle, uansett alder, nivå, type ski og stil.

Fakta om patentrettigheter

• Patentering av en oppfinnelse gir enerett til å nekte andre å utnytte oppfinnelsen kommersielt i 20 år.
  • For å få patent må du levere en søknad til Patentstyret. Oppfinnelsen må utgjøre en praktisk løsning av et problem, der løsningen har teknisk karakter, teknisk effekt og er reproduserbar.
  • Oppfinnelsen må også ha ”oppfinnelseshøyde”, noe som betyr at den må være ny og skille seg vesentlig fra tidligere kjent teknikk på området.

Kilde: Patentstyret

Om Rottefella

Rottefella
Industriveien 1
3490 Klokkarstua

+47 32 79 25 20http://www.rottefella.no

Rottefella crafts the world’s most advanced, most winning, Nordic and Telemark ski bindings. Since 1927 we have refined and reinvented them – constantly. For us, it’s not just about better bindings - it’s about who we are.

Følg pressemeldinger fra Rottefella

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Rottefella på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Rottefella