Risikoen for cyberangrep eskalerer: Maritime eksperter advarer om utilstrekkelig investering i cybersikkerhet
Mens den maritime industrien de siste tiårene har fokusert på å forbedre IT-sikkerheten, er sikkerheten til driftsteknologi (OT) – som overvåker, kontrollerer og automatiserer eiendeler som sensorer, brytere, sikkerhets- og navigasjonssystemer og fartøyer – en stadig større risiko. Tre fjerdedeler (75 %) av de 800 respondentene i DNVs undersøkelse, mener virksomheten prioriterer sikkerhet innen driftsteknologi betydelig høyere enn for bare to år siden, men bare én av tre er trygge på at denne sikkerheten er like robust som organisasjonens IT-sikkerhet.
– Den maritime industrien tenker fortsatt IT i en tid med sammenkoblede systemer og eiendeler. Når driftsteknologi blir stadig mer koblet til omverdenen, vil cyberangrep mot disse kunne få svært alvorlige konsekvenser, sier Svante Einarsson, leder for maritim cybersikkerhet i DNV.
Cyberangrep vil kunne forstyrre skipsoperasjoner
DNVs rapport avdekker en nesten omforent forventning om at cyberangrep vil ramme skipsoperasjoner i de kommende årene. Tre fjerdedeler av respondentene tror at dette vil kunne tvinge stenging av en strategisk sjørute (76 %). Over halvparten forventer at cyberangrep vil forårsake skipskollisjoner (60 %), grunnstøtinger (68 %) og til og med resultere i fysisk skade eller død (56 %). Et overveldende flertall (79 %) av fagfolkene sier at industrien betrakter cybersikkerhetsrisiko som like viktig som helse- og sikkerhetsrisiko.
Ettersom sektoren er avhengig av sammenkoblede nettverk i fremtiden, vil sikkerhet bli av økende betydning. Hele 87 % av respondentene sier at fremtiden for industrien avhenger av en økning i sammenkoblede nettverk.
– Mens vi etterstreber grønnere, sikrere og mer effektiv global skipsfart, er den digitale transformasjonen av industrien dypt avhengig av å sikre disse sammenkoblede eiendelene. Det er avgjørende at vi samarbeider for å styrke vår felles cybersikkerhet. Cybersikkerhet er en voksende sikkerhetsrisiko, kanskje til og med en av de viktigste risikoene vi må håndtere det kommende tiåret, sier Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør for Maritime i DNV.
Strengere reguleringer viktig for investeringer
Bransjeorganisasjoner og myndigheter jobber for at sektoren skal styrke sin robusthet mot cyberangrep. De fleste respondentene mener at regulering gir den sterkeste motivasjonen for nødvendig finansiering. Hele 84 % tror at reguleringer vil drive investeringer i cybersikkerhet.
Men bare litt over halvparten (56 %) er overbevist om effekten av reguleringer.
– Regulering legger bare et grunnlag for cybersikkerhet. Det garanterer ikke sikkerhet. Den maritime industrien bør bruke det som et fundament for å forbedre og tilpasse seg det skiftende trusselbildet. Vår research indikerer at industrien må dele erfaringer og skape felles retningslinjer for beste praksis for en tryggere og mer bærekraftig maritim sektor, sier Svante Einarsson, leder for maritim cybersikkerhet i DNV.
Bare tre av ti (31 %) mener at organisasjoner er effektive når det gjelder å dele informasjon og erfaringer knyttet til trusler og hendelser innen cybersikkerhet. Denne mangelen på åpenhet gjenspeiles i majoriteten (60 %) som tror at den maritime industrien mangler standarder for å bygge en effektiv og repeterbar tilnærming til cybersikkerhet.
Last ned en gratis kopi av The Maritime Cyber Priority fra https://www.dnv.com/cybersecurity/cyber-insights/maritime-cyber-priority-2023.html
Forespørsler fra media kan rettes til:
Julia Schweitzer
Marketing and Communications Manager
The Accelerator, DNV
Tlf: +47 90960490 E-post: julia.schweitzer@dnv.com
Nøkkelord
Kontakter
Margrethe AndersenHead of External Communication - MaritimeDNV Maritime
Tel:+4747682289Margrethe.Andersen@dnv.comBilder
Dokumenter
Om DNV
Om rapporten
DNVs forskning om Cyber Priority utforsker endrede holdninger og tilnærminger til cybersikkerhet i sentrale industrielle sektorer. Forskningen bygger på spørreundersøkelser blant bransjefagfolk, supplert med grundige intervjuer med ledere og eksperter.
Rapporten "Maritime Cyber Priority 2023: Staying secure in an era of connectivity" er basert på en undersøkelse blant 801 maritime fagfolk gjennomført i mars og april 2023, supplert med grundige intervjuer med ledere og eksperter fra organisasjoner som US Coast Guard, Wärtsilä, Meyer Werft, Bundeswehr (tysk marine), Stena Drilling, Beazley, Hamburg Port Authority, UK Chamber of Shipping og DNV.
Rapporten "Energy Cyber Priority 2023: Closing the gap between awareness and action" er basert på en undersøkelse blant 601 fagfolk i energisektoren. Undersøkelsene er gjennomført i februar og mars 2023, supplert med dybdeintervjuer med ledere og eksperter fra blant andre Equinor, Dominion Energy, Vattenfall, Institute for Security and Safety, Skagerak Energi, SCADAfence og DNV.
Om DNV
DNV er en uavhengig leverandør av fagkunnskap innen risikostyring og kvalitetssikring, og opererer i mer enn 100 land. Gjennom sin brede erfaring og dype fagkunnskap sørger DNV for sikkerhet og bærekraftig ytelse, setter standarder for næringer og inspirerer til innovasjon.
Enten det gjelder vurdering av et nytt design for skip, optimalisering av ytelsen til en flytende vindfarm, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av leveringskjeden til et næringsmiddelfirma gir DNV sine kunder og deres interessenter trygghet i møtet med teknologisk og regulatorisk kompleksitet.
Drevet av sitt formål om å trygge liv, eiendom og miljø gir DNV bistand til å møte de utfordringene og globale endringene våre kunder og verden står overfor i dag. DNV er en betrodd stemme for noen av verdens mest vellykkede og fremtidsrettede selskaper.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
DNV-rapport om Kina: Femdobler installert fornybar energi mot 205023.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Økt utbygging av fornybar energi muliggjør sterk reduksjon av klimagassutslipp i Kina. Fra å være ansvarlig for en tredjedel av verdens energirelaterte CO2-utslipp i 2023, vil Kinas andel reduseres til en femtedel i 2050. Kinas totale klimagassutslipp avtar med 70 prosent frem mot 2050. Landet nærmer seg målet om karbonnøytralitet innen 2060, men trenger å gjøre mer innenfor industrien.
Oslo inn på listen over verdens fem viktigste maritime byer15.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Oslo er kåret som en av de fem mest betydningsfulle maritime byene i verden, ifølge en fersk rapport fra DNV og Menon Economics.
DNV hjelper Moss Maritime med videreutvikling av flytende solkraft19.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Oslo, 19 Mars: Moss Maritime har fått kvalitetsstempelet Statement of Conformity fra DNV for sin designmetodikk for utvikling av flytende solkraft. Dette er en samsvarserklæring som fastsetter kriterier for design av flytende solkraft i røffe sjøforhold.
DNV øker satsningen på cybersikkerhet12.2.2024 10:30:00 CET | Pressemelding
DNV slår sammen Nixu, Applied Risk og øvrige cybersikkerhetsmiljøer i konsernet. Den nye enheten får navnet DNV Cyber og blir en av Europas raskest voksende leverandører av cybersikkerhetstjenester.
DNV sentral i verdens første testanlegg for hydrogentransport i eksisterende rørledninger14.12.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
DNV er nå i gang med å teste hydrogentransport via konvensjonelle rørledninger og utstyr for naturgass i Storbritannia. Prosjektet skal blant annet demonstrere at eksisterende rørledninger kan rekvalifiseres til hydrogentransport. Dette vil kun koste 10 til 35 prosent av totalkostnaden ved å bygge nytt. Prosjektet kan muliggjøre storstilt eksport av blått hydrogen fra Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom