Klarna

Oslo og Berlevåg på den norske netthandelstoppen så langt i år

Del
Oslo er det fylket i Norge hvor det ble netthandlet mest fra per person i første kvartal 2023. Blant kommunene er det Berlevåg i Troms og Finnmark som er på netthandelstoppen. Her netthandlet innbyggerne hele 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjorde i årets tre første måneder.

Det viser Klarnas store Shopping Pulse undersøkelse*, hvor norske handlevaner i 1.kvartal 2023 er kartlagt – både ved hjelp av betalings- og shoppingløsningens salgsdata fra mer enn 13 000 norske nettbutikker, og en representativ kvartalsvis spørreundersøkelse.

– Oslo har både under og etter pandemiperioden etablert seg som det fylket hvor det per innbygger netthandles mest på nett i Norge gjennom Klarna. Det henger nok nøye sammen med tjenestetilbudet her – at du ofte kan få produktet samme dag eller dagen etter bestilling, og at du derfor kan bruke nettet til mer hverdagskjøpene som kjøp av matvarer og lignende, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Netthandel av farmasøytiske produkter, elektronikk og barneprodukter øker mest

Ifølge Klarnas undersøkelse har andelen nordmenn som netthandler ukentlig eller oftere gått ned med 13 prosent – sammenlignet med samme periode i fjor – fra 23 prosent til 20 prosent. Samtidig er netthandelshyppigheten per måned uendret. Hele 7 av 10 nordmenn (72 %) oppgir at de har netthandlet en gang eller mer i løpet av den siste måneden.

Langt flere oppgir imidlertid nå at de har netthandlet innenfor samtlige av produktkategoriene i løpet av den siste måneden. Størst er økningen innenfor farmasøytiske produkter. Her oppgir hele 58 prosent flere nordmenn enn i 1. kvartal 2022, at de har netthandlet dette i løpet av den siste måneden (30 prosent.) Deretter følger barneprodukter (+45 %) og elektronikk (+39 %).

– Selv om nordmenn i gjennomsnitt har en noe lavere netthandelshyppighet enn i fjor, viser dette at stadig flere velger å handle på nett innenfor alle kategorier. Samtidig går andelen ned for fysisk butikk i flere av kategoriene. Denne dreining tror vi blant annet skyldes at et stort flertall mener at netthandel både er bedre egnet til å finne de laveste prisene, og det er lettere å prissammenligne enn det er i fysisk butikk. Det er rett og slett smartere shopping, spesielt slik økonomien for mange oppleves nå om dagen, sier Elvestad.

Klarnas prissammenligningstjeneste, Prisguiden.no, hadde i første kvartal en dobling i antall prisvarseloppmeldinger fra i fjor (+104 %). Antall klikk på siden økte også med hele 10 prosent i perioden.

Her er noen av resultatene fra Klarnas undersøkelse for 1. kvartal 2023:

  • Ifølge salgsstatistikken ble det netthandlet 11 prosent mer per innbygger i Oslo enn landsgjennomsnittet. Deretter følger Troms og Finnmark (+ 8 %) og Nordland (+ 4 %).
  • Agder og Rogaland er de to fylkene hvor innbyggerne netthandlet minst gjennom Klarna i første halvår i år (henholdsvis 16 og 10 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen.)
  • De kategoriene som flest nordmenn oppgir de har handlet på nett det siste kvartalet er klær og sko (52 %), underholdning (36 %) og skjønnhetsprodukter (35 %). 
  • Berlevåg kommune i Troms og Finnmark er den kommunen hvor det per innbygger ble netthandlet mest i første halvår 2022. Der ble det per innbygger handlet hele 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Deretter følger Tydal i Trøndelag (+ 47 %) og Årdal i Vestland (+ 37 %).

– Kommunene hvor det netthandles mest fra per innbygger er gjerne mindre kommuner lengre fra de store byene og kjøpesentrene. I perioder med ferie – som vinterferie, påskeferie og sommerferie, ser vi også gjerne at typiske hyttekommuner klatrer oppover på netthandelstoppen, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Mandag er den nye netthandelsdagen

Mens søndager gjennom flere år har vært den største netthandelsdagen i løpet av uken, seilet mandag i løpet av 1. kvartal 2023 opp som den mest populære dagen å netthandle på, etterfulgt av søndag. De mest populære tidspunktene å handle på nett blant nordmenn er fremdeles rundt klokken 21-22 på kvelden. 

Disse fylkene handlet mest på nett i 1. kvartal 2023

Fylke

Shoppingindeks, per innbygger**

Favorittkategori***

Oslo

111

Smykker og accessoirer

Troms og Finnmark

108

Sport og fritid

Nordland

104

Elektronikk

Trøndelag

103

Sport og fritid

Møre og Romsdal

101

Sport og fritid

Viken

101

Smykker og accessoirer

Vestland

99

Elektronikk

Innlandet

96

Sport og fritid

Vestfold og Telemark

96

Hus og hage

Rogaland

90

Barneprodukter

Agder

84

Helse og skjønnhet

Disse 10 kommunene handlet mest på nett i 1. kvartal 2023

Kommune

Fylke

Shoppingindeks, per innbygger**

Berlevåg

Troms og Finnmark

150

Tydal

Trøndelag

147

Årdal

Vestland

137

Rødøy

Nordland

135

Bardu

Troms og Finnmark

133

Fyresdal

Vestfold og Telemark

132

Valle

Agder

130

Aukra

Møre og Romsdal

130

Vardø

Troms og Finnmark

129

Bykle

Agder

127

* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 17 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q1 2023 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 17 218 respondenter (1013 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 500 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, New Zealand, Polen, Portugal og Spania.

** Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. januar-31.mars 2023. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket/ kommunen handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Thomas Elvestad, markedsdirektør, Klarna Norge
Thomas Elvestad, markedsdirektør, Klarna Norge
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye