Danmark kaprer Mona Lisa med kunstig intelligens og bruker henne som talsperson
I flere tiår har folk undret seg over Mona Lisas mystiske smil - men har du noen gang lurt på hva hun ville sagt hvis hun fikk sjansen til å snakke? Nå har hun, sammen med en rekke andre ikoniske attraksjoner, kommet til live i en serie videoer laget av kunstig intelligens. De forskjellige kunstverkene sier fra og råder potensielle besøkende til å unngå turistfeller og heller reise til Danmark. Når reisende søker mer autentiske opplevelser, fremhever Danmark at et besøk til landet ikke handler om å krysse av for de mest kjente severdighetene, men snarere å snuble over de mange små og store perler som skjuler seg rundt hvert hjørne av det lille skandinaviske landet.
En kunstig kampanje for en autentisk ferie
Kampanjen er unik ved at både manus og det visuelle er skapt av kunstig intelligens. Mens nye teknikker som «deepfake» og «motion synthesis» har blitt brukt for å bringe bilder til live de siste par årene, gjør tillegget av et skript generert fullstendig av AI det til en av de første kampanjene som kombinerer de to teknologiene. Flemming Bruhn, Markedsdirektør fra VisitDenmark forklarer:«Skriptene er 100 % generert av AI – vi har ikke skrevet et eneste ord – vi har bare fjernet setninger som ble for lange eller rett og slett ikke var riktige. Selv om det føltes noe risikabelt å legge hele kampanjen i hendene på kunstig intelligens, er vi glade for å være i forkant av reiselivsnæringen, ved å bruke banebrytende teknologi for å bringe våre kreative visjoner og budskap til live.»
Turistattraksjoner er ikke så attraktive lenger
En fersk studie i Storbritannia, Tyskland og Sverige viste at overfylte turiststeder og landemerker er blant de to viktigste årsakene til ferieskuffelse (54 %). Dagens reisende er ute etter å finne skjulte perler og opplevelser utenfor allfarvei i stedet for å krysse av en lang liste med mainstream-attraksjoner.*
– Fra et markedsføringsperspektiv gjør dagens trender Danmark mer relevant som feriested, sier Flemming Bruhn. «Vi er åpenbart alltid talsmenn for Danmark. Men som et land som ikke har én hovedattraksjon, men heller en overflod av mindre, unike opplevelser i alt fra natur til kultur, passer Danmark perfekt til ønsket om 'den mindre reiste veien' og vi ønsker 'Explorister' velkommen til landet med de mange hverdags undre.»
----------------------------------------------
*Undersøkelse utført av YouGov på vegne av VisitDenmark, november 2022
Last ned alle bilder her: https://we.tl/t-fiRI3wNNL1
Last ned herofilm her: https://we.tl/t-VvxrTeAUfz
Last ned alle individuelle filmer her: https://we.tl/t-SUavuq5wWh
Vedlagte videoer og bilder til redaksjonell bruk
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Katrine Lind Gustavussen, Senior PR & Pressesjef VisitDenmark
Mail: klg@visitdenmark.com
Telefon: +45 20 65 33 58
www.visitdenmark.com
Om konseptet “Don’t be a tourist – be an Explorist”
Bak videoene står turistorganisasjonen VisitDenmark. AI-videoene er en del av en større kampanje «Don't be a tourist – be an Explorist» for å promotere Danmark som en motsats mot bucketlist- attraksjoner, og oppmuntrer besøkende til å utforske landets mangfoldige regioner, med pay-offen: «Don't be a tourist – be an Explorist».
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Herofilm:Tourist attractions come alive with AI and recommend visiting Denmark.
Nøkkelord
Kontakter
Thea Hoff DamliPress Manager
Tel:+47 92209390Thedam@visitdenmark.comBilder
Lenker
Om VisitDenmark Norge
Følg pressemeldinger fra VisitDenmark Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VisitDenmark Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra VisitDenmark Norge
Regenerativ turisme på agendaen i Lillebælt naturpark18.3.2024 14:44:48 CET | Pressemelding
For å redde den økologiske balansen i Danmarks største naturpark – Naturpark Lillebælt – har regionen startet et pilotprosjekt for å utvikle regenerative ferieaktiviteter. På denne måten kan fremtidige ferierende bidra til å pleie vannene i den 370 kvadratkilometer store marine naturparken i Lillebælt mellom Jylland og øya Fyn, og dermed bidra til naturvernet.
Alchemist flytter ut i rommet: Verdens første stratosfæriske spiseopplevelse15.3.2024 11:40:48 CET | Pressemelding
Den anerkjente michelinkokken Rasmus Munk som driver Alcemist i København, er kjent for sine spektakulære prosjekter, denne gang med verdens første stratosfæriske spiseoplevelse ombord på Spaceship Neptune.
Dronning Margrethe fortsetter sitt kunstneriske virke14.3.2024 12:10:43 CET | Pressemelding
Denne sommeren markerer den niende gangen Dronning Margrethe tar på seg oppgaven med å designe scenografien og kostymene til en ballettforestilling som settes opp i Tivoli mitt i København. Forestillingen er basert på Hans Christian Andersens fortelling "Kloss Hans", med den anerkjente komponisten og dirigenten Philip Faber. Den prisbelønte koreografen og solisten fra Den Kongelige Danske Ballett, Tobias Praetorius, har ansvaret for koreografien. Balletten har premiere den 22. juni 2024 på Tivolis Pantomimeteater.
Aarhus blir første by som tester retursystem for kaffekopper23.1.2024 11:24:37 CET | Pressemelding
I Danmarks nest største by Aarhus blir det nå slutt på å kaste takeaway-kopper i søppelbøtter, på gaten eller i parker. Som en del av et treårig forsøk kan man nå velge en vaskbar gjenbrukskopp med pant når man kjøper drikke i Aarhus.
Kongens Danmark: Bli kjent med Danmarks nye monark11.1.2024 12:12:55 CET | Pressemelding
Opplev Danmark fra et royalt perspektiv og bli bedre kjent med Danmarks kommende monark Kong Frederik X. Lær om hans liv, lidenskaper og hans plass i ett av verdens eldste monarikier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom