VIERLIVE

Norske musikkgründere går sammen med Veronica Maggio og Beyoncé-regissør om en unik opplevelse fra Oslo: – En ny måte å gi ut musikk på

Når den svenske artisten Veronica Maggio 10. februar slipper den nye singelen “Under någon ny” sammen med den svenske popstjernen Miriam Bryant, gir de i samme slengen en muligheten for fans til å delta på en slippfest utenom det vanlige.
Veronica Maggio og Miriam Bryant slipper låt sammen 10.februar og byr i sammen slengen på et livesendt-show utenom det vanlige. – Se for deg at du ser på verdens kuleste musikkvideo på MTV, men alt skjer i real-time og alt kan skje, forteller gründeren bak prosjektet. Foto: Bisse Bengtsson

For å feire det musikalske samarbeidet inviterer artistene til en tretti minutter lang direktesending som sendes fra location i Oslo.

Med seg på laget har de fått med den verdenskjente musikk-regissøren Jonas Åkerlund, som blant annet har regissert musikkvideoer for Madonna, Britney Spears, Lady Gaga og Beyoncé Knowles.

Sendingen produseres av og strømmes direkte på den norske musikkplattformen VIER.LIVE

SE ARTISTENE SNAKKE OM SENDINGEN PÅ IG HER

Den velrenommerte stjerneregissøren Jonas Åkerlund har tatt på seg et oppdrag utenom det vanlige når han 10.februar skal lage sin første musikkvideo i sanntid. Regissøren står blant annet bak store musikkvideoer som Lady Gaga’s “Paparazzi” og “Telephone” med Beyoncé. Foto: Rickard Eriksson

Et interaktivt musikkdrama

De svenske popstjernene beskriver den tretti minutter lange direktesendingsom “et musikalsk drama der de selv spiller hovedrollen”. Innholdet har blitt nøye koreografert og øvd på i flere måneder og Åkerlund skal regissere videoen i 100% sanntid hvor publikum får se Veronica og Miriams historier på samme tid, filmet samtidig - som et parallelt univers. Sendingen byr på konflikt, slagsmål og blod, men også vennskap og vakre musikalske øyeblikk.

Underveis kan publikum interagere i livechatten, og for et tillegg i prisen kan man også få VIP-tilgang til artistene backstage etter sendingen i et videomøterom med fler hundre andre fans.

– Det er et stort skifte på gang i den internasjonale musikkbransjen, akkurat nå, og VIER.LIVE skal ta den plassen som nå åpner seg, sier gründer Haakon Mathisen.

– Først trodde vi pandemien var det store skiftet, men så viser det seg at det bare var “pushet” som satte ting i bevegelse. Det er nå alt endrer seg og vi synes det er utrolig spennende å stå midt i det, sier Mathisen.

– Vi ble født av pandemi, overlevde pandemi, og nå er vi superstolte over å ha utvidet med et London-kontor og satser ut av Norge. Da er vi ekstra kry av å jobbe med to av de aller sterkeste artist-merkevarene i Sverige, det er starten på satsingen vår ut av Norge, sier Mathisen.

Satser internasjonalt

Ideen til den unike måten å utgi en singel på oppstod da Maggio og Bryant satt hjemme hos Åkerlund blant det de beskriver som “utstoppa dyr og hodeskaller”.

– Alle tre var enige at vi ikke ønsket å lage en musikkvideo, men i stedet åpne for en helt ny måte å gi ut musikk på, forteller Miriam Bryant.

Slik kom de i kontakt med VIER.LIVE, som opprinnelig startet opp som en betalt strømmetjeneste under pandemien. Selskapet har tidligere laget digitale konserter med store navn som Aurora, Sigrid og Girl in Red.

– Det er sinnsykt gøy at store utenlandske navn må se til en norsk startup når de skal gjøre noe helt nytt og spesielt for fansen, forteller Mathisen i VIER.LIVE

Veronica MaggioSiden debuten i 2006 har Maggio blitt hevet til himmelen av journalister og fans, vunnet alle mulige priser og oppnådd utrolig kommersiell suksess med sine seks kritikerroste album. I 2022 ble hun lagt merke til av Spotify som den første artisten noensinne med over 1 milliard streams på svensk.

Jonas Åkerlund - er en svensk film- og musikkvideoregissør som har laget musikkvideoer til mange artister, blant andre Britney Spears for sangen «Hold It Against Me» og Lady Gaga og Beyoncé Knowles med sangen «Telephone» og «Paparazzi». Han har også jobbet med Madonna, P!nk, Metallica, Christina Aguilera og U2. Han er også Netflix-aktuell med serien «Clark».

Miriam BryantBryant har i løpet av året vært ute på en omfattende skandinavisk turné med over 40 stopp. Det anerkjente albumet “PS Jag hatar dig”  har så langt generert over 120 millioner avspillinger på Spotify, to Grammys i kategoriene Årets album og Årets sang, og vant tidligere i år Årets album under P3-guld i Sverige.

VIERLIVE (vier.live) er en norsk strømmetjeneste startet i 2020  som har fått ros for sine liveproduksjoner, etter å ha jobbet med artister som Girl in Red, AURORA, Sigrid, DDE, Jaga Jazzist og Frida Ånnevik. Banet vei i Norge for betalte strømmeopplevelser. Kontorer i Oslo og London. Vinner av DOGA-merket for godt design og medlem av StartupLab i Oslo.

Bilder

Om VIERLIVE

VIERLIVE
Olaf Schous Vei 6 C

VIER.LIVE er en norsk musikk-strømmeplattform for artister og fans. Har jobbet med artister som Girl in Red, AURORA, Sigrid, DDE, Jaga Jazzist og Frida Ånnevik. Banet vei i Norge for betalte musikk-strømmeopplevelser. Kontorer i Oslo og London. Vinner av DOGA-merket for godt design 2022 og medlem av StartupLab i Oslo.

Følg pressemeldinger fra VIERLIVE

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VIERLIVE på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra VIERLIVE