Arctic Race of Norway gjør Nord-Norge mer attraktivt blant unge
Samhørighet og stolthet
- De unge er fremtida, og vi vet at det er sterk konkurranse om både kloke hoder og flinke hender. Det er derfor flott å se at spesielt unge folk mener at vi bidrar til å gjøre Nord-Norge enda mer attraktivt, sier Dybdal.
En ringvirkningsanalyse som er utarbeidet for 2022-utgaven av sykkelrittet, viser at arrangementet skapte ringvirkninger for nesten 140 millioner kroner i Nordland og Trøndelag. Dybdal legger likevel vekt på effektene som ikke kan måles i kroner og øre. For undersøkelsen viser også at sykkelrittet har betydning for samhørighet og tilhørighet, og bidrar til å skape stolthet i lokalsamfunnene. Han er glad for at så mange utnytter kraften i sykkelrittet til å skape verdier for sine lokalsamfunn, og å gjøre Nord-Norge mer attraktivt.
- Vi har fra starten av hatt et mål om være mer enn et sykkelritt. Vi ønsker å være et verktøy for positiv utvikling i nord, og for markedsføring av Norge i utlandet. Vi hadde aldri vært der vi er i dag om ikke kommuner, næringsliv, frivillige organisasjoner og folk, hadde samarbeidet om å skape noe sammen Da er det ekstra gledelig å se at samarbeidet gir resultater, sier Dybdal.
Effekt på 800 millioner siden 2013
Arctic Race of Norway har fått utarbeidet ringvirkningsanalyser annet hvert år for å kunne dokumentere resultatene av arbeidet som legges ned av de mange som er involvert. Siden første utgave i 2013 har analysene vist direkte og indirekte økonomiske effekter på rundt 800 millioner kroner. I tillegg har Nielsen Sport, som beregner reklameverdien av TV-bilder, anslått en samlet markedsføringsverdi av TV-bildene ut i verden på rundt 2 milliarder kroner.
- I fjor satte vi ny rekord, med direktesending av sykkelrittet i 189 land. Dermed fikk TV-seere over hele verden direkte tilgang på TV-bilder av vakker natur og herlig folkeliv. Det gjorde også at vi satte ny rekord for markedsføringsverdi. Nielsen Sport anslo verdien av TV-bildene i 2022 til 330 millioner kroner. Forhåpentligvis bidrar det til at enda flere finner veien til oss i nord, slik at vi også får ringvirkninger på lengre sikt, sier Dybdal.
Tall fra ringvirkningsanalysen for 2022:
- Totale ringvirkninger, hele landet: ca 140 millioner kroner
- Arrangørens direkte kjøp av varer og tjenester i Nordland og Trøndelag: Ca 23 millioner kroner
- Publikums direkte forbruk i Nordland og Trøndelag: Ca 70 millioner kroner
- Indirekte effekter* i Nordland og Trøndelag: Ca 40 millioner kroner.
- Beregnet markedsføringsverdi av internasjonale TV-sendinger: 330 millioner kroner
- Antall tilskuere på de fire etappene: Ca 150 000
*Virkninger av at for eksempel hoteller og restauranter etterspør flere varer og tjenester fra sine leverandører som følge av økt aktivitet i forbindelse med arrangementet.
Ringvirkningsanalysen er utført av Sponsor Insight.
De fire etappene i 2023
I 2023 er det ti år siden første utgave av Arctic Race of Norway. Da skal arrangementet tilbake til Finnmark. Dette er de fire etappene i jubileumsåret:
- Torsdag 17 august: 1. etappe, Kautokeino-Alta (171 km)
- Fredag 18 august: 2. etappe, Alta-Hammerfest (153 km)
- Lørdag 19 august: 3. etappe, Hammerfest-Havøysund (167km)
- Søndag 20 august: 4. etappe, Kvalsund-Nordkapp (171km)
Nøkkelord
Kontakter
Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638
Bilder
Dokumenter
Lenker
Om Arctic Race of Norway
Arctic Race of Norway er et profesjonelt etapperitt på landeveisykkel, og er en del av UCI ProSeries. ProSeries er divisjonen under World Tour.
Rittet arrangeres hvert år, med utgangspunkt i ulike deler av Nord-Norge. I 2021 krysset rittet grensen til Finland. I 2022 gikk de to siste etappene gjennom Trøndelag før målgang i Trondheim.
Ideen om Arctic Race of Norway – et internasjonalt sykkelritt i de nordligste fylkene av Norge – ble unnfanget på øya Andørja i Ibestad kommune. Den første utgaven ble arrangert i august 2013, og ble vunnet av Thor Hushovd.
Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
Endrer datoene for Arctic Race of Norway5.2.2024 20:03:53 CET | Pressemelding
Da flere av de store internasjonale sykkellagene varslet om en litt for tett internasjonal kalender, og at det kunne bli vanskelig delta på de planlagte datoene for Arctic Race of Norway, tok ledelsen grep. Nå er arrangementet flyttet, og for første gang starter sykkelrittet på en søndag.
Hyundai tilbake i Arctic Race of Norway17.1.2024 14:00:00 CET | Pressemelding
Etter åtte år som samarbeidspartnere, skilte Arctic Race of Norway og Hyundai lag i 2023. Nå er Europas tredje største elektriske bilmerke igjen på plass, og de gleder seg til å fortsette samarbeidet.
Skal løfte Vesterålen ut i verden med The Arctic Run8.12.2023 10:01:22 CET | Pressemelding
Nå går skaperne bak Arctic Race of Norway og Paris Marathon sammen om å arrangere en unik løpsopplevelse i Vesterålen. Målet er et løp i internasjonal toppklasse, som skal vise frem Vesterålen internasjonalt, og gjøre regionen til et nøkkelpunkt for videre destinasjonsutvikling.
Klart for sykkelfest i Nordland8.11.2023 14:26:49 CET | Pressemelding
Statsminister Jonas Gahr Støre var til stede da Arctic Race of Norway i dag presenterte etappene for neste års utgave av sykkelrittet. Den 11. utgaven av sykkelfesten som starter i Bodø 8. august og avsluttes i samme by 11. august, inneholder mye nytt.
Neste års sykkelfest presenteres 8. november i Bodø3.11.2023 13:47:48 CET | Pressemelding
Ruta for neste års utgave av Arctic Race of Norway presenteres i Bodø 8. november. Statsminister Jonas Gahr Støre er med under presentasjonen, og daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway gleder seg til å avsløre hvilke kommuner som skal være vertskap til neste år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom