Dun & Bradstreet

Over 13 000 har mistet jobben etter konkurs hittil i år

Antallet konkurser har økt hver måned i 2022, bortsett fra i april. I oktober er økningen på 16,3 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Det er også flere større bedrifter som går overende nå, noe som resulterer i at flere mister jobben. Hittil i år har 13 664 personer mistet jobben som følge av at arbeidsplassen har gått konkurs eller blitt tvangsavviklet. Dette viser de siste konkurstallene fra data og analyseselskapet Dun Bradstreet.
Flere tomme vinduer: Bransjen Hotell og restaurant har en økning i konkursene på 46,4 prosent, mens Detaljhandel har en konkursøkning på 44,8 prosent. Over 1300 har mistet jobben som følge av konkurser totalt i år.

I oktober mistet 1707 personer jobben som følge av konkurs eller tvangsavvikling. En økning på hele 71,4 prosent fra i fjor. Mens konkursøkningen for oktober var på 16,3 prosent er nedgang i tvangsavviklinger på 4,3 prosent.

Avtagende press i økonomien?

– Selv om konkursøkningen i oktober ikke er dramatisk, er trenden klar over tid. Det er flere bedrifter som ikke klarer de økte kostnadene, spesielt på strøm, sier Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet. Selv om konkurstallene ikke er høyere enn før pandemien, tror hun at antallet vil øke utover vinteren og flere vil miste jobben. – Konkursene rammer nå større bedrifter, og kan med tiden medføre økning i arbeidsledige fra det lave nivået vi ser i dag. Konkursøkningene kan være et signal om at presset i norsk økonomi er i ferd med å avta, sier Melhus.

Flere tomme vinduer

I oktober er det er bransjen Engros og agentur som har den største økningen i konkurser med 127,3 prosent. Men hittil i år har det gått verst utover bransjen Jordbruk, skog og fiske som har en konkursøkning etter ti måneder på 59,3 prosent. Tallene for denne bransjen i oktober viser en økning på 125 prosent, men med små tall med kun 9 konkurser. Det har også blitt flere tomme vinduer i lokalene til restauranter og butikker i oktober. Bransjen Hotell og restaurant har en økning i konkursene på 46,4 prosent, mens Detaljhandel har en konkursøkning på 44,8 prosent. Bransjen Tjenesteyting har en økning i konkursene på 38 prosent. Den store Bygg- og anleggsbransjen har flest konkurser i antall, men likevel en overraskende nedgang på 8,2 prosent i konkursene for oktober.

Verst i Nordland, Vestfold/Telemark og Innlandet

I oktober er det Nordland som har størst konkursøkning med en dobling fra i fjor. Vestfold og Telemark følger med en økning på 88,9 prosent, og Innlandet med 75 prosent økning sammenlignet med oktober i fjor.

–Når det er stor økning i antallet bedrifter som går konkurs kan det lett bli en smitteeffekt hvor den ene konkursen dra flere med seg. Det er derfor viktig at man er nøye med å sjekke kredittverdigheten til de man handler med, advarer Melhus.

Bransjeoversikt, konkurser og tvangsavviklinger oktober 2022

Troms/Finnmark

Svalbard + Utland

Totalt

– Konkursene rammer nå større bedrifter, og kan med tiden medføre økning i arbeidsledige fra det lave nivået vi ser i dag. Konkursøkningene kan være et signal om at presset i norsk økonomi er i ferd med å avta, sier Analytiker Brit Elise Melhus i Dun&Bradstreet.

Om Dun & Bradstreet

Dun & Bradstreet

+47 22 45 90 00http://www.dnb.com

Dun & Bradstreet (tidligere Bisnode) er en ledende global leverandør av forretningsdata og analyse som gjør det mulig for bedrifter i hele verden å forbedre forretningsresultatene. Dun & Bradstreets Data Cloud, driver løsninger og leverer innsikt som gir kunder mulighet til å akselerere inntektene, redusere kostnadene, redusere risikoen og transformere virksomheten. Siden 1841 har selskaper i alle størrelser hatt tillit til at Dun & Bradstreet hjelper dem med å håndtere risiko og avdekke muligheter. Se mer på www.dnb.com/no

Følg pressemeldinger fra Dun & Bradstreet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Dun & Bradstreet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Dun & Bradstreet

Ny analyse: Over 4 500 bedrifter står i fare for å gå konkurs2.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding

Oslo, 2. april, 2024 – En fersk prognose fra det globale data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet viser at 4 588 norske virksomheter står i fare for å gå konkurs i løpet av de neste 12 månedene. Prognosen for første kvartal 2024 er 7 prosent høyere enn situasjonen ved første kvartal 2023. «Konkursrisikoen øker på tvers av næringslivet» sier Kari Mette Almskog, administrerende direktør i Dun & Bradstreet i Norge.

Konkursnedgang på 20 prosent i januar2.2.2024 09:30:00 CET | Pressemelding

Oslo, 2. februar, 2024 – Konkurstallene i januar er ned 20 prosent, sammenlignet med januar 2023. Flere bedrifter har gått konkurs i januar i år enn tilsvarende måned i de relativt sett lave pandemiårene, men færre sammenlignet med årene før pandemien. – Året er fortsatt veldig ungt, og vi forventer fortsatt at 2024 vil bli et konkursår, sier Kari Mette Almskog, administrerende direktør i Dun & Bradstreet Norge.