Ergoterapeutene

27. oktober markeres Ergoterapiens dag over hele landet - og verden

Torsdag 27. oktober markerer ergoterapeuter over hele landet Ergoterapiens dag. Vi arbeider for at hele befolkningen skal tilbys kunnskapsbasert ergoterapi til rett tid, slik at de kan leve et aktivt liv og delta i samfunnet. Ergoterapeuter gjør hverdagslivet mulig!

Ergoterapitilbudet varierer stort mellom landets kommuner og landets sykehus. SSB forventer at vi om få år vil mangle mellom 500 og 1300 ergoterapeuter.

Kompetanse som sikrer bærekraftige helsetjenester

Behovet for bærekraft i et hardt presset helsevesen er større enn noen gang. Vi får flere eldre og forholdsvis færre i arbeid.
- Det er derfor helt nødvendig med mer bærekraftige helsetjenester, som prioriterer innsats som bidrar til mestring og deltakelse, sier forbundsleder Tove Holst Skyer i Ergoterapeutene.

- Vi må sikre en styrking av tjenestene som utløser innbyggernes ressurser og demper behovet for de mest kostbare tjenestene. Rehabilitering får folk tilbake til utdanning og arbeid, og forhindrer behov for pleie i hjem og på institusjon, understreker hun.

150 markeringer for bedre ergoterapitilbud og flere studenter

I anledning Ergoterapiens dag 27. oktober bidrar mange hundre ergoterapeuter til markering av dagen, rundt omkring i hele landet.
- Jeg er imponert over medlemmenes store engasjement for å vise hvordan vi som ergoterapeuter bidrar til å gjøre hverdagslivet mulig, sier forbundslederen.

Vi står sammen med 633 tusen kollegaer over hele verden

Sammen med kollegaer over hele verden markerer vi dagen. I alt 633 tusen ergoterapeuter markerer dagen over hele verden gjennom tilslutning til WFOT, Verdensforbundet for ergoterapeuter.

Tove Holst SkyerForbundsleder

Tove Holst Skyer ble valgt til forbundsleder i oktober 2020. Hun har siden 2014 vært valgt som nestleder i forbundet, og har permisjon fra sin stilling i Skien kommune.

Tel:977 43 640ths@ergoterapeutene.org

Om Ergoterapeutene

Ergoterapeutene
Stortingsgata 2

22 05 99 00http://www.ergoterapeutene.org

Norsk Ergoterapeutforbund - Ergoterapeutene er fagorganisasjonen for ergoterapeutene i Norge.

Ergoterapeuter bidrar til deltakelse og inkludering med sin kompetanse om samspillet mellom person, aktivitet og omgivelser.

Ergoterapeuter gjør hverdagslivet mulig – for enda flere, og finner løsninger når det blir et gap mellom helsa og hverdagens krav. Ergoterapeuter gir mennesker mulighet til å leve et aktivt liv og delta i samfunnet.

Vi er en tydelig og fremtidsrettet fag­organisasjo­n og det naturlige valget for ergo­terapeutene i Norge. Vi ivaretar medlemmenes arbeidsvilkår og yrkesutøvelsens rammebetingelser, uavhengig av medlemmenes stillingstittel. Vi har 4300 medlemmer i kommuner, offentlige og private sykehus og helseinstitusjoner, offentlig forvaltning og en rekke andre virksomheter.

Følg pressemeldinger fra Ergoterapeutene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ergoterapeutene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ergoterapeutene