Verdane investerer i gjenbruksselskapet Release

Release er ledende innen salg av brukte mobiltelefoner i Norge, et marked som vokser raskere enn salget av nye. Nå får selskapet vekstinvestoren Verdane med på laget, som fra før jobber med gjenbruksselskaper som AsGoodAsNew, momox og Swappie. Sammen skal de gi enda flere forbrukere et bærekraftig alternativ til å kjøpe ny mobiltelefon, og redusere mengden elektronisk avfall.
Øistein Eriksen, administrerende direktør i Release. Foto: Katrine Lunke.

− Vi er stolte av å gå sammen med Verdane, og gleder oss til å samarbeide med en aktiv eier som forstår viktigheten av, og som deler vår ambisjon om, å redusere elektronisk avfall. Etterspørselen etter brukte mobiltelefoner vokser raskere enn etterspørselen etter nye, og vi har en stor mulighet til å dra nytte av denne veksten for å ta vare på miljøet, sier Øistein Eriksen, administrerende direktør i Release.

Selskapet har som mål å utvide levetiden til smarttelefoner og støtte opp om sirkulærøkonomien. Gjennom å kjøpe, reparere og videreselge brukte mobiltelefoner gjør Release det mulig for flere å ta et bærekraftig og trygt valg ved kjøp av mobiltelefon, og bidra til å redusere klimagassutslipp fra både produksjon og frakt.

Release er markedsleder innen gjenbruk av mobiltelefoner og nettbrett, og det eneste selskapet i Norge som tilbyr telekommunikasjonstjenester både på nett og i butikk, inkludert salg av brukte mobiltelefoner, tilbehør og reparasjon. Med selskapets integrerte verdikjede sikrer Release gode priser, kvalitet og transparens knyttet til selskapets tjenester. Release bidrar også til at reparasjoner av smarttelefoner blir mer profesjonalisert og pålitelig. Om lag 70 prosent av selskapets salg av brukte telefoner og utstyr skjer gjennom fysiske butikker.

Vi er glade for å samarbeide med Release for å få europeiske forbrukere til å velge brukt i stedet for nytt når de skal kjøpe sin neste smarttelefon. Selskapet har en forretningsmodell med et stort potensial for å utgjøre en forskjell. Bare å forlenge levetiden for europeiske smarttelefoner med ett år har samme klimaeffekt som å fjerne én million biler fra veien årlig. Vi ser fram til å bidra med vår kunnskap og erfaring, og hjelpe Release inn i sin neste vekstfase. Vi ønsker selskapet, Øistein og teamet velkommen i Verdane-familien, sier Christian Jebsen, Partner i Verdane.

Markedet for brukte mobiltelefoner vokser raskere enn markedet for nye, og med høyere margin, drevet av økt bevissthet om ansvarlig teknologiforbruk og økt sosial aksept for å kjøpe brukt. Med Verdane på laget kan Release fortsette veksten i det umodne, skandinaviske markedet for brukte mobiltelefoner. Verdane har erfaring fra investeringer i rasktvoksende gjenbruksselskaper som momox, Swappie og AsGoodAsNew, samt Spares som tilbyr reparasjon av småelektronikk. Release har fokusert på å etablere en sterk verdikjede og vil nå prioritere å bygge merkevare og markedsposisjon. Arbeidet vil bli støttet av Verdane Elevate, Verdanes eget team av eksperter innen merkevarebygging, digital markedsføring, konseptutvikling og ehandel.

Verdane Idun, etablert i januar 2022 med 300 millioner euro under forvaltning, er klassifisert som et «Artikkel 9»-fond i henhold til EUs finansforordning. Gjennom Idun investerer Verdane i ambisiøse vekstselskaper med løsninger innen utvikling av bærekraftige samfunn, energiomstilling og et mer bærekraftig forbruk. Til nå har Verdane investert i over 30 slike selskaper, inkludert blant andre Auntie, Spond og EVA Global.

OM RELEASE

Release tilbyr en enkel løsning for forbrukere som tenker bærekraft og ønsker å kjøpe brukte og renoverte mobiltelefoner av høy kvalitet, samt tilhørende produkter og tjenester. Med en komplett verdikjede har Release tatt en lederposisjon i markedet når det gjelder innkjøp, service og salg av brukte mobiltelefoner av høy kvalitet. Både på nett og i fysiske butikker, hovedsakelig til forbrukere og små- og mellomstore bedrifter. Selskapet skalerer og bygger sin posisjon i Skandinavia ut fra hovedkontoret i Norge.

“Garantert brukt, garantert kvalitet!”

Med dette ønsker selskapet å forsikre kundene om at en brukt mobiltelefon fra Release er et gjenbrukt kvalitetsprodukt. En brukt mobiltelefon trenger ikke være utrygg. Alle mobiltelefonene blir grundig testet og kvalitetssikret av erfarne teknikere før de selges på nytt. På denne måten vil en mobiltelefon fra Release fungere like godt som en ny. Og ikke bare får man en flott telefon, man gjør også noe bra for miljøet.

Mer informasjon: www.release.no
Følg Release på LinkedIn

OM VERDANE

Verdane er en spesialisert vekstinvestor som går sammen med ambisiøse, europeiske, teknologibaserte selskaper og hjelper dem å vokse internasjonalt.

Verdane er minoritets- eller majoritetsinvestor, i enkeltselskaper eller gjennom porteføljer av selskaper, og innenfor tre hovedområder; digitalt konsum, programvare og bærekraftige samfunn. Verdanes fond har over 40 milliarder kroner i kommittert kapital og har siden 2003 investert i mer enn 150 rasktvoksende selskaper. Verdanes team består av over 130 investeringsansvarlige og operasjonelle eksperter ved kontorene i Berlin, København, Helsinki, London, Oslo og Stockholm. Verdanes visjon er å være den foretrukne vekstpartneren for bærekraftige og teknologibaserte selskaper i Europa.

Mer informasjon:www.verdane.com
Følg Verdane på LinkedIn

Øistein Eriksen, administrerende direktør i Release. Foto: Katrine Lunke.
Christian Jebsen. Foto: Verdane.

Om Release

Aagaardsplass 2
3211 Sandefjord

+47 904 31 000https://release.no/

Følg pressemeldinger fra Release

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Release på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Release

Release kjøper kjent butikkjede for å tilby salg og reparasjon av brukte mobiltelefoner i Norge og Sverige22.3.2022 13:03:44 CET | Pressemelding

(Sandefjord, 22. mars 2022) Gjenbruks- og mobilselskapet Release inngår avtale med Matera Retail Group AB om å kjøpe 100 % av Teknikmagasinet med totalt 65 butikker i Norge og Sverige, for å selge og reparere brukte mobiltelefoner der folk ferdes. Etterspørselen etter brukte mobiltelefoner er sterkt økende i mange land, og retten til å få varer reparert gjelder også mobilen. Med dette oppkjøpet vokser Release-konsernet til omsetning NOK 460 millioner og 545 ansatte.