Nettalliansen

Enida bygger med markedets mest miljøvennlige stolper

I 2019 tok Enida, Energinett i Dalane, som del av Dalane Energi-konsernet, initiativ til å bli Miljøfyrtårn-sertifisert. Miljøfyrtårn er et anerkjent og effektivt verktøy for sertifisering og miljøledelse. Det blir lagt stor vekt på HMS og menneskene som jobber i bedriften og å skape konkurransefortrinn av bærekraft. Som ett ledd i å omsetta hensikten med Miljøfyrtårnsertifiseringen til noe praktisk og å gå foran som et godt eksempel, så blir det nå bygget med miljøvennlige kraftstolper. Det aktuelle prosjektet er en oppgradering av en 15 kV kraftledning på Hetlandsheia, som ligger i Eigersund kommune.

- Vi har fulgt markedet for stolper og bemerket at WOPAS fra Hallingdal har en kraftstolpe som nylig har blitt identifisert som en svært miljøvennlig kraftstolpe i en stor livssyklusanalyse. Blant annet har de analysert påvirkningen på klimatoksisitet for miljø og mennesker. WOPAS hadde minst miljøpåvirking 6 av 7 kategorier. Stolpen er forenlig med tradisjonelle metoder og produseres i tillegg i Norge, så vi ble interessert i å teste dette ut i vårt prosjekt på Hetlandsheia , sier Ørjan Vold, Daglig leder i Enida AS.

Prosjektet hadde oppstart på nyåret og den første stolpeleveransen kom i mars 2021. Stolpelengdene varierer fra 8 til 13meter. WOPAS stolper ble lansert i 2017 etter flere års produktutvikling i morselskapet Hallingplast AS. WOPAS fokuserer på mulighetene som tilbys ved å kombinere materialegenskapene til tre og polyetylen (PE). Hovedmarkedet er stolper og påler for infrastruktur, kraftoverføring, belysning, og konstruksjoner i landbruk og marin.

- For oss har det vært positivt å samarbeide med Enida som virkelig ønsker å bidra til det grønne skiftet og levere på FNs bærekraftsmål. WOPAS stolper består av ca 85% fornybart materiale, og av 15% polyetylen, så er mer enn halvparten resirkulert. Dette kan også resirkuleres på nyt i henhold til konseptet "Design for gjenvinning". Livssyklusvurderingen i 2020, utført av Energiforsk på vegne av den svenske kraftindustrien, ga dokumentasjon som er viktig for Enida i miljøarbeidet sitt , sier Thomas Lindblad i WOPAS.

Enida AS er et nettselskap i Nettalliansen AS.

Enida AS
Ørjan Vold, Daglig leder
E-post: orjan.vold@enida.no
www.enida.no

WOPAS AS
Thomas Lindblad, Markedssjef
Tlf: +47 32 09 12 44, +46 (0)725-202 725
E-post: thomas.lindblad@wopas.net
www.wopas.net

Om Nettalliansen

Nettalliansen
Haakon VII gate 9

+47 952 48 863http://www.nettalliansen.no

Vi utgjør en av de største aktørene i det norske energimarkedet, og er en sentral aktør for å ivareta lokalsamfunnet. Nettalliansen er et kompetanse- og innkjøpssamarbeid eid av små og mellomstore nettselskap. Vi ivaretar nettselskapenes interesser, gjennom å etablere konkurransedyktige og attraktive fellestjenester som styrker det lokale nettselskapet. Vi har nærmere 40 selskap på eiersiden, med til sammen over 280.000 nettkunder.

Følg pressemeldinger fra Nettalliansen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nettalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nettalliansen