Nel ASA

Lansering av DNV GL-rapport om hydrogeninfrastrukturen i Norge

(Oslo, 2. desember 2020) DNV GL presenterer i dag rapporten «Produksjonskapasitet og investeringer for hydrogeninfrastruktur i Norge» på et åpent nettmøte klokken 13:00, som et svar på invitasjonen fra statsminister Erna Solberg og olje- og energiminister Tina Bru om innspill fra næringslivet til det kommende veikartet for hydrogen i Norge.

«Hydrogensektoren er i sterk vekst og kan skape 10 000 til 15 000 nye arbeidsplasser i Norge de kommende tiårene. Vi er i dag verdensledende på teknologisiden, men det er nå kappløpet starter. Land etter land offentliggjør svært offensive hydrogensatsninger med flere titalls milliarder euro i infrastrukturinvesteringer og vårt innspill til Regjeringens hydrogenveikart er at vi må handle nå. Basert på analysen til DNV GL, så mener vi at det må på plass infrastrukturinvesteringer til produksjon av grønn hydrogen på minimum fem milliarder kroner mot 2030 og ytterligere to milliarder kroner til maritim sektor og industrien», sier Jon André Løkke, adm.dir i Nel ASA.

Statsminister Erna Solberg og olje- og energiminister Tina Bru avholdt nylig sitt toppmøte for hydrogen, hvor næringslivet ble invitert til å gi innspill til det kommende veikartet for hydrogen i Norge. Det avholdes derfor i dag et åpent nettmøte hvor DNV GL presenterer sin rapport: "Produksjonskapasitet og investeringer for hydrogeninfrastruktur i Norge".

«Det er gryteklare, grønne hydrogenprosjekter langs hele norskekysten som bare venter på klarsignal. Fra grønn etanolproduksjon på Herøya, datasenter i Agder, titaniumsproduksjon i Tyssedal, hurtigbåter, CO2-fritt stål, ferger og fiskeoppdrett. Listen er langt, men vi må blir enige om de konkrete målene på infrastrukturen og produksjonskapasiteten, samt at virkemiddelapparatet må få riktige verktøy. Vi må over fra at staten kun støtter demoprosjektene til man også dekker utrullingen, eller overfører ansvaret til Nysnø. Da kan vi også sikre at privat kapital vil være tilgjengelig og sørge for at Norge holder tetposisjonen i en bransje som kan bli vårt viktigste internasjonale bidrag til at man når de globale klimamålene,» avslutter Løkke.

Presentasjonen til DNV GL er vedlagt.

Informasjon om nettmøtet om produksjonskapasitet og investeringer for hydrogeninfrastruktur i Norge

Tid: Onsdag 2. desember 2020 klokken 13:00 til 13:40

Sted: Arctic Securities. På grunn av de gjeldende reguleringene blir arrangementet strømmet via https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20201202_3/

Moderator:

• Christine Holtan Bøgh i ZERO

Hovedpresentasjon:

• Magnus Killingland i DNV GL

Representanter for hydrogenindustrien:

• Knut Flakk, styreleder i Norwegian Hydrogen og Hexagon
  • Jon André Løkke, adm.dir i Nel
  • Ulf Eriksen, avdelingsleder for hydrogen i Statkraft

Det blir anledning til å stille spørsmål til deltagerne.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Geir Bjørlo, Nel, 915 40 000

Om Nel ASA

Nel ASA
Karenslyst Allé 20

+47 23 24 89 50http://www.nelhydrogen.com

Om Nel ASA | www.nelhydrogen.com

Nel er et globalt hydrogenselskap som leverer spesialiserte løsninger for å produsere, lagre og distribuere hydrogen fra fornybar energi. Vi betjener industri-, energi- og gasselskaper med ledende hydrogenteknologi. Siden opprinnelsen i 1927 har Nel en stolt historie med utvikling og kontinuerlig forbedring av hydrogenanlegg. Våre hydrogenløsninger dekker hele verdikjeden fra teknologier for å produsere hydrogen, til komplette fyllestasjoner for hydrogen.